خلاصة:
اهداف: این مطالعه با هدف بررسی، انطباق و اعتباریابی مقایسهای فرمهای اصلی و کوتاه مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان در دانشآموزان ایرانی انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود. این پژوهش بر روی دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی در مقاطع دبستان و متوسطه شهر تهران و در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اجرا شد. نمونه مطالعه ۴۱۲ نفر (۸/۵۶ درصد دختر) بودندکه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان (PANAS-C)، پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA)، پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS-۲۰ و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون) انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان دهنده دو ساختار عاملی مجزا ( عاطفه مثبت و منفی) در هر دو فرم اصلی و کوتاه مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان بود. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس اصلی ۰/۸۵ و برای فرم کوتاه ۰/۸۱ بدست آمد. همچنین، همبستگی محاسبه شده برای بررسی رابطه میان دو عامل عاطفه مثبت و منفی با راهبردهای ارزیابی مجدد و سرکوبی، نشانههای اختلالات اضطرابی (به استثنای وسواس فکریـ عملی) و افسردگی نشان دهنده رابطه معنادار (در سطح خطای ۰/۰۱ و ۰/۰۵ ) بود.
نتیجه گیری: بطور کلی، با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر میتوان ادعا کرد که فرم فارسی PANAS-C و PANAS-C-SF از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردار بوده و با اطمینان میتوان از آنها جهت پژوهش و ارزیابی عواطف مثبت و منفی در کودکان و نوجوانان ایرانی استفاده کرد.
Objectives: This study aimed to develop and validate the Persian version of original and short forms of Positive and Negative Affect Schedule for Children (PANAS-C) and evaluates its psychometric properties.
Methods: The is a cross-sectional study conducted on male and female students of public elementary and secondary schools in Tehran, Iran in the academic year 2017-2018. The samples were 412 students (56.8% female) selected using cluster sampling method. The data collection tools included PANAS-C, Emotion Regulation Questionnaire For Children And Adolescents (ERQ-CA), Childrenchr('39')s Depression Inventory (CDI) and Spence Childrenchr('39')s Anxiety Scale (SCAS). Data analysis were performed in SPSS v.20 using descriptive and inferential statistics (exploratory factor analysis, Cronbachchr('39')s alpha and Pearson correlation test).
Results: The factor analysis revealed that the two factors (Positive and Negative Affect) for original and short forms of PANAS-C. Cronbachchr('39')s alpha for the total items of original and short forms were 0.85 and 0.81, respectively Moreover, the correlation of positive and negative affects with reappraisal and suppression strategies, anxiety disorders (except obsessive-compulsive) and depression was significant (P= 0.01, and 005).
Conclusion: The Persian version of both original and short forms of PANAS-C had good psychometric properties and it can be used for research and evaluation of positive and negative affect in Iranian children and adolescents.