خلاصة:
اهداف هدف پژوهش حاضر بررسی روابط همبستگی و ترسیم مدل میانجیگری تنظیم هیجانی و همدلی بین سبکهای دلبستگی و صفات تاریک شخصیتی بود.
مواد و روش ها به این منظور، ۳۵۰ دانشآموز نوجوان از مدارس شهر بوشهر در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بر اساس نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس پرسشنامه صفات تاریک، دشواری تنظیم هیجانی، سبکهای دلبستگی و همدلی بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع شد تا پاسخ دهند. دادههای جمعآوریشده به منظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از نرمافزار لیزرل به شیوه همبستگی و تحلیل مسیر، تحلیل شدند.
یافته ها نتایج نشان داد همبستگی معناداری بین مؤلفههای صفات تاریک شخصیتی، همدلی، دشواری تنظیم هیجانی و سبکهای دلبستگی وجود دارد (P
نتیجه گیری نتایج از این فرضیه حمایت کرد که سبکهای دلبستگی میتواند موجب گرایشهای صفات تاریک شود و دشواری تنظیم هیجان و همدلی میتواند نقش میانجی در این رابطه داشته باشد.
Objectives The current study investigated the mediating role of emotion regulation and empathy between attachment styles and dark personality traits.
Methods In total, 350 teenage students from Bushehr schools were selected based on convenience sampling method in the academic year of 2017-18. Then, dark traits test, emotional dysregulation, attachment styles, and empathy were distributed among research participants to respond. Collected data were analyzed by correlation indicators and path analysis in LISREL software.
Results There was a significant correlation between the components of dark personality traits, empathy, emotional dysregulation, and attachment styles (P
Conclusion The obtained results supported the hypothesis that attachment styles lead to dark traits tendencies and emotional dysregulation. Furthermore, empathy can have a moderating role in this regard.