خلاصة:
اهداف این طرح با هدف تدوین سرفصل و بسته آموزش مهارتهای معنوی برای دانشجویان انجام شده است تا بتوان آن را در دورههای آموزش مهارتهای زندگی برای ارتقای سلامت در بُعد معنوی تلفیق کرد و مربیان و گروه روانشناسان و مشاوران آن را به دانشجویان آموزش دهند.
مواد و روش ها در ابتدای طرح به روش تدوین کاریکولوم و محتوای آموزشی با مروری بر منابع و پژوهشهای مربوط به مهارتهای زندگی، معنویت در سلامت و منابع دینی و اسلامی، ابعاد معنوی انسان، رویکردهای کلنگر و نظاممند به انسان، همچنین مشاوره و رواندرمانی با رویکرد معنویدینی شروع و به صورت کتابخانهای و وسیع بررسی شد. سپس فهرستی از اهداف و سرفصلهای آموزشی مهارتهای معنوی تنظیم شد. به منظور نیازسنجی آموزشی و تأیید اعتبار اهداف و اولویتبندی موضوعات آموزشی این یافتهها در جلسات متخصصان از حوزه مشاوره و روانشناسی بالینی و کارشناسان حوزه دانشجویی به بحث گروهی و نظرسنجی گذاشته شد و سرفصل، محتوای آموزشی و بسته آموزشی در چند کارگاه آموزشی کشوری با مشاوران مراکز مشاوره و دانشجویان ارزشیابی نهایی و تأیید شد.
یافته ها ۸ مهارت معنوی مورد تایید و معتبر در این مطالعه به دست آمد که از آنها سرفصل ها و بسته آموزشی بر اساس نیاز و نظرسنجی از دست اندرکاران مراکز مشاوره دانشجویی کشور تهیه و مقبولیت و پذیرش عمومی این متون تایید گردید.
نتیجه گیری این مطالعه نشان داد با وجود تردید موجود در معنوی یا دینی بودن متون مهارتهای زندگی اولین الگوی آموزشی در حوزه مهارتهای معنوی، در تلفیق با الگوهای آموزش مهارتهای زندگی برای توسعه سلامت معنوی و مطالعه بیشتر در ارتقای آن به جامعه دانشجویی ارایه گردید.
Objectives The purpose of this project is to develop a syllabus and educational package of spiritual skills for students that can be taught to students by integrating with life skills training courses for spiritual health promotion by mentors and psychologists and counselors.
Methods First, the design of a curriculum and educational content with a review of resources and research on life skills, spirituality in health and religious and Islamic resources, spiritual dimensions of human, holistic and systematic approaches to human beings; also consoling and psychotherapy with a spiritual-religious approach for literature review and analysis, and educational curriculum development method. Then a list of educational objectives and syllabuses was set up. In order to assess educational needs and confirm the goals and prioritize the educational issues, these findings were put into expert counsellors’ discussions, clinical psychologists, and field experts in the field of student counseling. Finally opinion polls, curriculum and package of education in several national educational workshops were evaluated and finalized for publication.
Results 8 spiritual skills were developed and validated from many skills. Also training subjects, aims and skills was written in a students and trainers packages. In final faze acceptability and validity as well as relation to be culture bound of finding were find by group meeting of personnel of different universities counseling centers This curriculum and educational package could be presented as the first educational model in the field of spiritual skills for the development of spiritual health and counseling.
Conclusion This curriculum and educational package was prepared on the basis of the needs and opinion
polls of the students of the country’s counseling centers and could be presented as the first educational model in the field of spiritual skills for the development of spiritual health and further study on its promotionto the community.