خلاصة:
امروزه، زندگی شهری بدون زیرساختهای شهری، امکانپذیر نیست و بدون شک، شهرهای مطلوب باید زیرساختهای شهری مناسب و کافی داشته باشند؛ لذا طراحی و گسترش این زیرساختها باید براساس سازوکاری علمی و با برنامهریزی دقیق و آگاهانه صورت پذیرد تا از تاثیر نامطلوب آن بر شکل شهر، زندگی شهری و شهروندان، پیشگیری شود. روش مدیریت ارزش میتواند به یافتن راههایی برای توجه به عوامل موثر در اقتصاد پایدار، کمک کند و راهحلهای مناسبی در زمینه نحوه ایجاد توازن بین هزینه، برنامه و زمان و عناصر توسعه پایدار؛ از قبیل عوامل زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی از طریق ایجاد جایگزینهای نوآورانه را ارائه کند. در فاز نخست این پژوهش، براساس مطالعات کتابخانهای مبانی نظری و ادبیات موضوع، مدیریت ارزش در پروژههای بزرگراهی و طراحی و ساخت تقاطعهای غیرهمسطح با رویکرد اقتصاد پایدار بررسی شد. سپس در فاز دوم، با برگزاری یک جلسه آموزشی مبانی مدیریت ارزش به خبرگان حوزه مدیریت شهری توضیح داده شد و بازخوردهای آنها براساس مدل دلفی، تحلیل گردید. در فاز سوم، از طریق مطالعات میدانی در یک تقاطع غیرهمسطح شهری در شهر کرج به عنوان نمونه موردی و تهیه پرسشنامه از شهروندان، مزایا و اثربخشی روش مدیریت ارزش را همراه با توصیههایی برای ساخت و بهرهبرداری این تقاطع، ارزیابی شدند. نتایج، حاکی از این هستند که استفاده از مدیریت ارزش، نقش بسزایی در کاهش هزینههای پروژههای شهری، رضایت بیشتر استفادهکنندگان، صرفهجویی در وقت و هزینه و جلوگیری از اتلاف انرژی، ایفا میکند. همچنین استفاده از رویکرد اقتصاد پایدار در مدیریت ارزش، باعث کارایی بیشتر این مدل خواهد شد. در این مقاله، میزان هزینه و صرفهجویی در محاسبات مرتبط با عوامل اقتصادی و زیستمحیطی میزان هزینهها در گزینههای مختلف حملونقل و ترافیک تقاطع در خصوص تملک، احداث، تعریض و تقاطعها در سناریوهای طرح تفصیلی، مشترک، مستقل و ترکیبی به ترتیب در حدود ۲۱، ۱۶، ۲۴ و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شد. همچنین میزان سوخت مصرفی در اختلاف دو طرح غیرهمسطح و همسطح در حدود ۷۰۰ لیتر بر ساعت در افق ۱۴۱۵ پیشبینی شد.