خلاصة:
با توجه به نقش برجسته مدیران در عرصه دستیابی به اهداف سازمانها، بالاخص مدیران دانشگاهها و موسسات آموزش عالی؛ توجه به انتخاب و انتصاب مدیران، از اهمیت زیادی برخوردار است و اهتمام به شایستگیهای اخلاقی مدیران باید مورد توجه جدی قرار گیرد. از اینرو هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی نظاممند از شایستگی اخلاقی مدیران دانشگاهی میباشد. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب میباشد و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه پژوهش، تمامی منابع علمی مرتبط با موضوع شایستگیهای اخلاقی مدیران (دانشگاهی) است. (1377-1397 همچنین 1998-2018)
کلیدواژههای شایستگیهای اخلاقی، شایستگی حرفهای و شایستگی مدیران (دانشگاهی) از پایگاه دادههای داخلی یعنی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نورمگز، مگایران، پرتال جامع علوم انسانی، پایاننامه دانشگاه تهران و گنج بتا و پایگاه دادههای خارجی همچون Scholar. google، Elsevier، Proquest در 20 سال اخیر مورد جستجو قرار گرفت. با بررسی 55 منبع از 2380 منابع اولیه، 3 مولفه اصلی و 54 مولفه فرعی بهعنوان شایستگی اخلاقی در پژوهشهای مختلف داخلی و خارجی استخراج شد. بر این اساس، ابعاد اساسی شایستگیهای اخلاقی مدیران ذیل این سه مولفه خواهد بود: 1. شایستگی اخلاقی فردی (تقوا، اعتماد به نفس، شجاعت و جسارت، پاکدامنی و حیا، کظم غیظ، پرهیز از شخصی کردن امور، تواضع و فروتنی و...)؛ 2. شایستگی اخلاقی بینفردی (برقراری روابط حسنه، عدالت و انصاف، صبر و بردباری، امانتداری، حسن ظن، فداکاری و ایثار و...)؛ 3. شایستگی اخلاقی فرا فردی (پرهیز از پنهانکاری، قانونگرایی، مقدس شمردن خدمترسانی، مصلحتاندیشی، مسئولیتپذیری سازمانی، مشارکتجویی و وجدان کاری).
The purpose of this study is to provide a comprehensive and systematic framework for the ethical competence of university managers. The method of this research was qualitative with Meta-Synthesis method. The library method is used for collecting data the research community was scientific resources related to the ethical competence of managers (academic). In order to conduct research after designing the research question, a systematic search based on the keywords of: Ethical competencies, professional competence, the competence of managers (academic) from the internal databases of the scientific information database (SID), Noormags, Magiran, The Comprehensive Human Resources Portal (Ensani), Tehran University's thesis and ganj-beta, and foreign databases such as Scholar.google, Elsevier, Proquest, have been used about 20 years ago. By reviewing 55 sources from 2380 primary sources, three main components and 54 sub-components were referred to as Ethical competency in various internal and external researches. The findings show that the fundamental dimensions of ethical competencies of managers include: 1. Individual ethical competency, 2. Interpersonal ethical competency, 3. Sub-individual Ethical competency.