خلاصة:
هدف از پژوهش حاضرتبیین مدل بهزیستی مدرسه بر اساس سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در دانش آموزان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس متوسطه دوم شهر سمنان در سال تحصیلی 1398-99 بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 320 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای بهزیستی مدرسه کونو، الانن، لینتونن و ریمپلا (2002)، سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاد (1391)، تنیدگی تحصیلی سان، دون، هو و ژو (2011)، و خودکارآمدی شرر و همکاران، (1982) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازمدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزاراسمارت PLS استفاده شد. مدل یابی روابط ساختاری میان متغیرهای سرزندگی تحصیلی، خودکارآمدی و تنیدگی تحصیلی با بهزیستی مدرسه به صورت مستقیم و غیر مستقیم برازندگی خوبی نشان داد (0. 541.(GOF= سرزندگی تحصیلی علاوه بر تاثیر مستقیم به میزان 0. 264، بطور غیر مستقیم و از طریق تنیدگی تحصیلی نیز بر بهزیستی مدرسه به اندازه 0. 132 تاثیر داشت. خودکارآمدی علاوه بر تاثیر مستقیم به میزان 0. 269، بطور غیر مستقیم و از طریق تنیدگی تحصیلی نیز بر بهزیستی مدرسه به اندازه 0. 242 تاثیر داشت. در مجموع متغیرهای سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی با میانجیگری تنییدگی تحصیلی 62. 6 درصد از بهزیستی مدرسه را در میان دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سمنان پیش بینی کرد. نتایج نشان داد که میتوان بهزیستی مدرسه را بر اساس سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی با نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در دانش آموزان پیش بینی کرد. علاوه بر آن شاخصهای برازش مدل پیش بینی بهزیستی مدرسه نیز مناسب بودن مدل ارائه شده را تایید نمود. بنابر این میتوان نتیجه گرفت که مدارس جهت رسیدن به بهزیستی باید ابعاد و مولفههای سرزندگی تحصیلی، خودکارآمدی و تنیدگی تحصیلی را در نظر بگیرند.
ملخص الجهاز:
1- Pekrun & Goetz& Titz, 2- Permata, Bulantika, Dewantari, Rimonda 3-Saklofske 4- Bae, Kang &Lee 5- Academic buoyancy سرزندگي به عنوان يکي از مؤلفه هاي بهزيستي رواني، فرايندي است که در آن فرد کاري را به طور خودجوش انجام مي دهد و نه تنها احساس خستگي و نااميدي به او دست نمي دهد، بلکه احساس مي کند انرژي و نيروي او افزايش يافته است .
پژوهش ها نشان مي دهند که سرزندگي تحصيلي با پيشرفت تحصيلي و موفقيت تحصيلي در ارتباط است ، از سوئي ديگر تنيدگي تحصيلي مي تواند موجب عملکرد تحصيلي پايين شده و سرزندگي تحصيلي را به طور منفي تحت تاثير قرار دهد 1- Solberg Hopkins, Ommundsen & Halvari, 2- Putwain, Connors, Symes, & Douglas-Osborn 3- Putwain, Gallard & Beaumont 4- Middleton, Shafi, Millican &Templeton, 5- Martin & Marsh 6- Putwain, Wood & Pekrun 7- Colmar, Liem, Connor &Martin (آذريان، مهديان و جاجرمي،١٣٩٨، پوتوين و همکاران، ٢٠٢٠).
لين و هاسو (٢٠٢٠) در پژوهش خود که به بررسي رابطه بين توافق و بهزيستي در مدرسه در ميان ٨٩٠ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه در تايوان پرداختند، نشان دادند بهزيستي مدرسه با برخي 1-Said &Jamal 2- Trautner & Schwinger 3- Trouillet, Gana, Lourel & Fort 4- Grotan, Sund, Bjerkest 5- School well-being 6- Lin &Hsu عوامل موثر در زندگي دانش آموزان از جمله سلامت جسماني و رواني، رضايت از زندگي، خودارزيابي و خودکارآمدي ارتباط دارد.
Hofman 3- Engels, Aelterman & Schepens 4- Hoferichter, Hirvonen & Kiuru 5- Zhou, Huebner &Tian 6- Lombardi1, Traficante, Bettoni, Offredi, Giorgetti and Vernice 7- Lin &Hsu برخي پژوهش ها نشان دادند که بين بهزيستي مدرسه و جهت گ ري ي هاي انگيزشي رابطه وجود دارد.