خلاصة:
هدف از این پژوهش، پیشبینی قصههای عشق و سبکهای عشق ورزی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در معلمان متأهل شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری مورد نظر همۀ معلمان متأهل آموزش و پرورش مناطق 2 و 5 استان تهران بودند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس بودند. 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه طرحوارههای ناسازگاراولیه یانگ (2005)، مقیاس قصه عشق استرنبرگ (2001) و سبکهای عشق ورزی لی (1986) است. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که میان طرحوارههای ناسازگار اولیه و قصههای عشق و سبکهای عشق ورزی رابطۀ معنادار وجود دارد. همچنین متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه قادر به پیشبینی قصههای عشق و سبکهای عشق ورزی میباشد. با توجه به یافتهها میتوان گفت، طرحوارهها با تأثیری که بر شکلگیری قصههای عشق و سبکهای عشقورزی می گذارند، مشخص میکنند که چه نوع طرحواره هایی در افراد سبب شکلگیری چه نوع قصههای عشق و سبکهای عشقورزی در آنها میشوند و براساس آن شریک زندگی خود را انتخاب میکنند.
The purpose of this research was to predict love stories and love styles based on early maladaptive schemas. The research method was descriptive and correlational. The statistical population comprised all married teachers in Tehran (Districts 2 and 5) in school year 2018-19. Random multi-stage cluster sampling method was utilized and 300 teachers were selected. The instruments consisted of Young Schema Questionnaire-Short Form (2005), Sternberg Love Story Scale (2001), and Lee Love Attitude Scale (1986). Pearson correlation coefficient and multivariate regression were utilized to analyze the data. Results showed that there was a significant relationship between early maladaptive schemas, love stories, and love styles. Moreover, early maladaptive schemas can predict love stories and love styles. Accordingly, it can be stated that types of schema have an impact on the formation of love stories and love styles based on which individuals choose their partners.