خلاصة:
در جهان پر از رقابت امروز کشورها، دانشگاهها و سازمانهایی موفق هستند که توانا در بهرهگیری بیشتر از اطلاعات و دانش باشند، به این خاطر بسیاری از دانشگاهها و مراکز تربیتی، دانشمداری توسط آموزشهای کارآفرینی را آغاز نمودهاند. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران در مقطع آموزش عالی و تدوین الگوی بومی ایرانی برای آموزش کارآفرینی میباشد. در این مطالعه برای شناسایی عناصر یک الگوی بومی آموزش کارآفرینی از رویکرد کیفی و روش تحلیلمضمون و برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی به روش کدگذار ی دادهها، دسته بندی مقولهها و استخراج مضامین مربوطه و برای بیان و تفسیر یافتهها، از نرم افزار مکسکیو دی ای، استفاده شده است، بنابراین در ابتدا 50 مدل استاندارد خارجی آموزش کارآفرینی و همچنین اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران توسط پژوهشگر شناسایی و انتخاب گردید و سپس تمام کلید واژههای درون الگوها و اسناد، کدگذاری باز شدند و 735 کد باز استخراجی به صورت مجزا برای متخصصان موضوعی فرستاده شد و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 23، مقدار کاپای کوهن محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که دادههای حاصل از بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران در سه دسته مضمون های قابلیتمحور، شخصیتمحور و درسمحور دسته بندی شدند که با توجه به نتایج حاصل از اهمیت مولفههای پر کاربرد در اسناد مورد بررسی، میتوان در طراحی الگوی بومی آموزش کارآفرینی برای دانشجویان آموزش عالی استفاده نمود.
In today’s competitive world, those universities and organization manage to succeed which try to employ their knowledge in action. Therefore, many universities and educational systems have started to shift toward knowledge orientation based on teaching entrepreneurship. The researcher in this study try to investigate and analyze international models of entrepreneurial education in the field of higher education and formulate the pattern of entrepreneurial education elements in the major of entrepreneurship education. This project is done with quality approach to recognize local pattern of educational entrepreneurship, where content analysis is used. the software of Max QDA is used to analyze quality data with data encryption method, offer categories and extraction of relevant topics and expression and interpretation of findings. Therefore, at first 50 international standard models of entrepreneurial education were selected by the researcher and then all key words in the patterns was coded and 735 open source extraction separately were sent for the people who are considered as experts. The amount of Cohen’s kappa was calculated by SPSS software. Research finding shows that international patterns of entrepreneurial education could be grouped into three categories of usability, personality-oriented, and subject-oriented. Given the frequency of components, it can be used in designing an indigenous pattern of entrepreneurial training for students in the field of entrepreneurship education.