خلاصة:
اجرای تمرکززدایی مالی باهدف بهبود فرآیندهای مدیریتی و انتقال مدیریت منابع و انجام مخارج، از دولت مرکزی به دولتهای محلی یکی از عوامل بهبود کارایی خدمات عمومی ازجمله خدمات آموزشی مطرح میشود. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شاخصهای تمرکززدایی مالی بر کارایی ارائه خدمات آموزشی در استانهای ایران به روش اقتصادسنجی فضایی طی سالهای ۱۳۸۵-۱۳۹۷ است. پژوهش حاضر در مرحله اول ضرایب کارایی در بخش آموزش از طریق روش تحلیل مرزی تصادفی برآورد میشود. در مرحله دوم به بررسی اثر تمرکززدایی مالی بر ضریب برآورد شده کارایی پرداخته می شود. نتایج نشان میدهد که تأثیر تمرکززدایی مخارجی بر کارایی خدمات آموزشی مثبت و معنی دار است. تأثیر درآمد سرانه و نسبت شهرنشینی بر کارایی خدمات آموزشی مثبت و معنادار و تأثیر ضریب جینی منفی و معنیدار است. متغیر مجازی وارد شده در مدل برای تفکیک استان های دارای درامد نفتی و غیر نفتی معنی دار نمی باشد.
Implementing financial decentralization with the aim of improving management processes and transferring resource management and spending from central government to local governments is one of the factors in improving the efficiency of public services, including educational services. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the effect of financial decentralization indicators on the efficiency of educational services in the provinces of Iran by spatial econometric method during the years 1397-1385. The present study is a two-stage approach: in the first stage, performance coefficients in the education sector are estimated through stochastic border analysis. In the second stage, spatial methodology is used to investigate the effect of financial decentralization on the estimated coefficients of efficiency. Findings show that the effect of expenditure decentralization on the efficiency of educational services is positive and significant. Also, the research findings show that the effect of income decentralization on the efficiency of educational services is not significant. The effect of per capita income and the ratio of urbanization to the efficiency of educational services is positive and significant. Finally, the effect of Gini coefficient as an indicator indicates the distribution of income on the efficiency of educational services is negative and significant. The virtual variable entered in the model is not significant for separating oil and non-oil revenue provinces.
ملخص الجهاز:
بر اين اساس هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير شاخص هاي تمرکززدايي مالي بر کارايي ارائه خدمات آموزشي در استان هاي ايران به روش اقتصادسنجي فضايي طي سال هاي ١٣٨٥-١٣٩٧ است .
oates تمرکززدايي در آموزش گرفته اند اين موارد است : بهبود کارايي، پيشرفت در تأمين اعتبارات و افزايش کيفيت و سطح توان آموزشي، بالا بردن بهره وري و در نهايت توزيع مجدد قدرت به دستگاه هاي تصميم گيري محلي است ، چرا که آگاهي بيشتر از نيازهاي آموزشي دارند، صورت ميگيرد (فاگوت ١ و همکاران ، ٢٠٢٠).
الف ) فقدان ظرفيت دولت محلي: تمرکززدايي ميتواند با ايجاد تنوع منطقه اي تأثير منفي بر کيفيت و کارايي خدمات آموزشي شود، زيرا ممکن بعضي از مناطق از مناطق ديگر سود بيشتري ببرند به اين دليل که انتقال قدرت تصميم گيري به مردم محلي فقط در صورت کافي بودن ظرفيت دولت محلي ممکن است نتايج مثبتي داشته باشد و درصورتيکه دولت هاي محلي از تواناييهايي فني برخوردار نيستند از منافع تمرکززدايي کمتر بهره مندمي شوند.
محا سبات اثرات م ستقيم و غيرم ستقيم در نرم افزار stata در دوره زماني ١٣٨٥-١٣٩٧ انجام شده است در اين پژوهش براي برر سي اثر تمرکززدايي مالي بر کارايي ارائه خدمات عمومي از مدل ماساسوآ و رزامافيا (٢٠١٥) به صورت زير استفاده ميشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) : ضــريب کارايي خدمات آموزشــي به دســت آمده در معادله (٢) اســت که از طريق روش تحليل مرزي تصادفي برآورد شده است .
(2016), Assessing the effects of fiscal decentralization on the education sector: A cross-country analysis, The Lahore Journal of Economics, 21(2): 53-65.