خلاصة:
موضوع پژوهش حاضر، رفع یک ابهام تاریخی در مورد پیامبر و چگونگی جواز تعدد همسر برای پیامبر اسلام با استفاده از آیات قرآن است. هدف از این پژوهش، اثبات اختصاصی بودن جواز همزمان بیش از چهار همسر برای ایشان با استفاده از آیات قرآن است. بازخوانی برخی وقایع تاریخی و بررسی اسباب نزول آیاتی از سورههای نساء و احزاب، چگونگی و دلایل اختصاصی بودن این جواز را مشخص میکند. وقتی حضرت رسول ایشان را بین خدا و رسول از یک طرف و دنیا اختیار داد این زنان، خدا و رسول را برگزیدند و خداوند در عوض طلاق دادن آن زنان را بر پیامبر حرام کرد. بعد از محدود شدن زنان برای مردان مسلمان به چهار همسر، چون برای پیامبر از پیش منع شده بود که زنانش را طلاق دهد؛ لذا برای ایشان جایز شد که بیش از چهار همسر داشته باشد. این تحقیق با روش کتابخانهای انجام شده و مبتنی بر شیوه توصیفی، و از نوع تحلیل محتواست.
The subject of this article is about a misgiving about The Prophet of the islam. That is the multiple spouses having the prophet Muhammad and the purpose of this in the Qur'an, Proving is the only special permission for the Prophet to have more than four spouses simultaneously. The special reasons for this permission and quality are revealed by recounting a number of historical occurrences plus the reasons for sending a number of verses from the Sura al-Ahzab 'and the Sura al- Nisa ' surah. When The Prophet empowered The Prophet's spouses, they excelled God and the Prophet on the world and God forbade the divorce of these women by the Prophet for what they did. The Prophet was allowed to have more than four spouses even after a restriction for this reason. This research is conducted in a library-based and descriptive manner, and is a type of content analysis
ملخص الجهاز:
بعد از محدود شدن زنان براي مردان مسلمان به چهار همسر، چون براي پيامبر از پيش منع شده بود که زنانش را طلاق دهد؛ لذا براي ايشان جايز شد که بيش از چهار همسر داشته باشد.
نگارندگان اين تحقيق اعتقاد دارند که پيامبر همسرانش را بر اساس عرف رايج عقد نموده است و بعد از تحديد تعدد زوجات به چهار همسر، بقاي آن زنان در نکاح پيامبر از اختصاصات ايشان است .
همچنان مفسران ، سيره نويسان و کساني که در زمينه زوجات الرسول يا امهات المؤمنين کتاب نوشته اند، ازدواج پيامبر با اين تعداد همسران را از ويژگيهاي خاص آن حضرت بر شمرده اند(شربيني، ٢٠٠٩م ، ١٦٧/٣)؛ (نووي، ٢٠٠٣م ، ٣٤٤/٥)؛ (ماوردي ٢٠٠٣م ، ٨/٩)؛ (قرطبي، ٢٠٠٣م ، ٣/ ٤٥).
از آنجا که ابن عباس بعد از فتح مکه ، در سال هشتم هجري وارد شهر مدينه شده ، (ابن حجر، ٢٠٠٠م ؛ ٣٥٧/١٠) و در روايت ابن عباس نيز آمده است که اين داستان موقعي بود که پادشاه غسان خود را براي حمله به مسلمانان آماده ميکرد که در سال نهم هجري اين اتفاق افتاد به اين نتيجه ميرسيم که آيه تخيير در سال نهم نازل شده باشد و پيامبر در آن زمان نه همسر داشت (صلابي، ٢٠٠٦م ،٨٥٦).
(ابن کثير، ٢٠٠٣م ، (611/3 نتيجه گيري با کنار هم چيدن واقعيت هاي تاريخي و بررسي سير نزول آيات مرتبط ، اين نتيجه به دست ميآيد که تعدد زوجات پيامبر، قبل از تحديد به چهار همسر و بر اساس جواز آن در عرف رايج بوده است نه به دليل وجود مجوزي خاص از جانب خداوند.