خلاصة:
روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی، از نظر نتایج کاربردی و از نوع مطالعه موردی بود که به روش پیمایشی انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان باشگاه ورزشی اصفهان بودند، به دلیل نامشخص بودن تعداد افراد سقف نمونه آماری معادل 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استراتژی اقیانوس آبی Aghazade (2014) بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تائید قرار گرفت، از طریق روش آلفای کرونباخ پایایی (93/0) محاسبه گردید. روشهای آماری تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم و فریدمن به عنوان آزمونهای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و Amos انجام گردید. بر اساس نتایج الگوی تبیین شاخصهای اقدام در راهبرد اقیانوس آبی در باشگاههای ورزشی اصفهان در وضعیت مناسب است. نتایج نشان داد که شواهد فیزیکی با میانگین (16/4) بیشترین میانگین و پس از آن کیفیت برخورد و ارتباط (86/3)، آسایش و رفاه (76/3)، خدمات اینترنتی (65/3)، کیفیت خدمات (59/3)، برند (44/3)، قیمت (13/3) و در نهایت خلاقیت (79/2) کمترین نمره را داشتند. به مدیران باشگاههای ورزشی توصیه میشود با بهرهگیری نوعی ساختار سازمانی چابک برای تغییر راهبردهای اصلی اقدام به استفاده از استراتژیهای چهارگانه اقیانوس آبی شامل استراتژیهای افزایش، کاهش، حذف و خلق برای باشگاهها نمایند.
The method of the present research was descriptive-analytical in terms of applied results and was a case study that was done by survey method. The statistical population of the study included the managers and experts of Isfahan Sports Club. Due to the uncertainty of the number of people, the statistical sample ceiling was considered equal to 384 people. The measuring instrument was Aghazade Blue Ocean Strategy Questionnaire (2014). The validity of the questionnaire was confirmed by experts, reliability (0.93) was calculated through Cronbach's alpha method. Statistical methods of second-order confirmatory factor analysis and Friedman were performed as statistical tests using SPSS software version 22 and Amos. Based on the results of the model of explaining the indicators of action in the blue ocean strategy in Isfahan sports clubs is in good condition. The results showed that the physical evidence with the average (4.16) was the highest and then the quality of communication (3.86), comfort and well-being (3.76), Internet services (3.65), service quality (59 / 3), brand (3.44), price (3.13) and finally creativity (2.79) had the lowest score. Sports club managers are advised to use a kind of agile organizational structure to change the main strategies to use the four blue ocean strategies, including strategies of increasing, decreasing, eliminating and creating for the clubs.