خلاصة:
فلسفه برای کودکان، گرایشی است که رایج ترین روی آورد آن رهیافت «متیو لیپمن» و محور آن افزایش مهارت تفکر منطقی است. اندیشه ی لیپمن درجریان فلسفه تحلیلی قابل فهم تر است، ولی محدود کردن این برنامه تنها در پرورش استدلال و تفکر منطقی، با دیدگاه هرمنوتیک فلسفی «هایدگر» که فلسفه ورزی را بر محور هرمنوتیک قرار می دهد قابل جمع نمی باشد. هایدگر، بر آن بود که راه جدیدی را در فلسفه بر مبنای تلاش برای درک معنای هستی از طریق هرمنوتیک بگشاید. حال، چگونه می توان خوانشی هرمنوتیکی از برنامه فلسفه برای کودکان در پرتو اندیشههای هایدگر ارائه داد؟ نوشتار حاضر سعی دارد، این برنامه را از منظر هرمنوتیک فلسفی هایدگر از لحاظ «فهم» و «تفکر» به عنوان دو مولفۀ اصلی این برنامه مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی استنتاجی بهره گرفته شد. بر اساس مبانی نظری هرمنوتیک فلسفی هایدگر، الگویی پیشنهاد شد که در قالب آن چگونگی رخداد فهم و تفکر در این برنامه نشان داده می شود. نتیجه این بررسی نشان می دهد تحت تاثیر آراء هایدگر، نظریه پردازی، پژوهش و برنامه ریزی برای برنامۀ فلسفه برای کودکان ماهیتی هستی شناسانه، تفکر مدار و پرسشگر خواهد داشت.
Philosophy for children is an attitude that its most common approach is the "Matthew Lippman"’s Approach, which its main principle is to increase logical thought. Lippman’s thought in the stream of analytical philosophy is more understandable, but restricting this program is not collectible only in cultivating logical reasoning and thought, with Heidegger's philosophical hermeneutics which places philosophy on hermeneutics basis. Heidegger was about to open a new route in philosophy based on efforts for perceiving the concept of existence through hermeneutics. Now, how is it possible to provide a hermeneutic perspective from the program for children in the light of Heidegger's thoughts? The current essay tries to analyze this program from the point of view of philosophical hermeneutics in terms of "understanding" and "thinking" as two main factors for this program. In order to achieve the mentioned goal, the analytical- inferential research method has been utilized. According to the theoretical principals of Heidegger's philosophical hermeneutics, a template model was recommended in which the quality of the incident of understanding and thinking is being displayed. The survey’s result shows that theorizing, researching and planning for the philosophy program for children shall have an ontological, thought- oriented and questioning nature, influenced by Heidegger's views.