خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری خلاقیت مدیران در رابطه بین مدیریت مشارکتی و مسئولیتپذیری اجتماعی آنان با رضایت شغلی معلمان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهر مهاباد، به تعداد 559 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 228 برآورد و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه رضایت شغلی مینهسوتا (1986)، مدیریت مشارکتی چوپانی (1389)، مسئولیتپذیری اجتماعی کاروول (1991) و پرسشنامه خلاقیت آمابیل (2001) استفاده گردید که روایی سازهای آنها از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی و پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ به ترتیب 834/0، 927/0، 802/0 و 746/0 بهدست آمد. به منظور تحلیل دادهها از دو نرم افزار SPSS23 و AMOS23 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت مشارکتی و خلاقیت مدیران اثر مستقیم و معناداری بر رضایت شغلی معلمان دارند اما مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران اثر مستقیم و معناداری بر رضایت شغلی معلمان ندارد. نقش خلاقیت به عنوان متغیر میانجی با آزمون سوبل در سطح اطمینان 95/0 تأیید شد. اثر غیر مستقیم مدیریت مشارکتی بر رضایت شغلی با میانجیگری خلاقیت معنادار بود و خلاقیت بیش از 22 درصد از اثر کل مدیریت مشارکتی مدیران بر رضایت شغلی معلمان را تبیین کرد. همچنین عدم اثر مستقیم مسئولیتپذیری اجتماعی بر رضایت شغلی، با میانجیگری خلاقیت، معنادار بود و خلاقیت بیش از 82 درصد از اثر کل مسئولیتپذیری اجتماعی بر رضایت شغلی را تببین کرد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of Managers creativity in the in the relationship between Managers participatory management and social responsibility with teacher’s job satisfaction. The sample size was determined using Cochranchr('39')s formula to 228 people and be selected with using relative stratified random sampling method. Data were collected using four questionnaires: job satisfaction Minnesota (1986), Choupani participatory management (2011), Carroll’s social responsibility (1991) and Amabile creative questionnaire (2001); their construct validity were evaluated by the confirmatory factor analysis and the reliability by alpha Cronbach was 0.834, 0.927, 0.802 and 0.746, respectively. For data analysis Spss23 and Amos23 software were used. The results of data analysis indicated the Participatory management and creativity of principals have a direct and significant effect on teacherschr('39') job satisfaction. But the social responsibility of principals did not have a direct and significant effect on teacherschr('39') job satisfaction. The role of creativity as mediating variable With the Sobel test in the were confirmed tconfidence level of 0.95. The indirect effect of participatory management on job satisfaction mediated by creativity was significant and the creativity of principals more than 22% of the total effect participatory management on job satisfaction. Also the lack of direct effect of social responsibility on job satisfaction, mediated by creativity, was significant and creativity explained more than 82% of the total effect social responsibility on job satisfaction.
ملخص الجهاز:
چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي نقش ميانجي گري خلاقيت مديران در رابطه بين مديريت مشارکتي و مسئوليت پذيري اجتماعي آنان با رضايت شغلي معلمان بود.
براي گردآوري داده ها از چهار پرسشنامة رضايت شغلي مينه سوتا (١٩٨٦)، مديريت مشارکتي چوپاني (١٣٨٩)، مسئوليت پذيري اجتماعي کاروول (١٩٩١) و پرسشنامه خلاقيت آمابيل (٢٠٠١) استفاده گرديد که روايي سازه اي آن ها از طريق تحليل عاملي تأييدي بررسي و پايايي آن ها به وسيله آلفاي کرونباخ به ترتيب ٠/٨٣٤، ٠/٩٢٧، ٠/٨٠٢ و ٠/٧٤٦ به دست آمد.
com دريافت مقاله : ٠٠/١/٢٠ پذيرش مقاله : ٠٠/٢/٧ 149 The role of participatory management and social responsibility of principals in First high school teacher’s job satisfaction: creativity mediation test of principals Taghi Zavvar, Associate Professor Educational Administration, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
(Farzaneh Hassanzadeh, 2014 فراتر از روابط مستقيم ذکر شده ؛ به نظر مي رسد با توجه به نتايج مطالعات انجام گرفته که بيانگر وجود رابطة مثبت و معنادار خلاقيت ٣ با مديريت مشارکتي و مسئوليت پذيري اجتماعي مي باشد ( ;(٢٠١٩) Hoseinkhani Naniz &Dehghani Soltani, Mesbahi (٢٠١٧) Mazaher et al).
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت مشارکتي ، مسئوليت پذيري اجتماعي مديران بر رضايت شغلي معلمان با تبيين نقش ميانجي خلاقيت مديران بود.
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبي برخوردار است و خلاقيت مديران مدارس در رابطة بين مديريت مشارکتي و مسئوليت پذيري اجتماعي آنان با رضايت شغلي معلمان نقش ميانجي گري با سطح اطمينان ٠/٩٥ را دارد.