خلاصة:
رئالیسم جادویی اگرچه سبکی نو در داستاننویسی محسوب میشود. ء امّا در ایران سابقهای هزار ساله
دارد و در آثار ادبی ما ریشه دوانده است. بدون تردید گنجینة وسیع اساطیر که در دنیای منطق گریز
شاهنامه انعکاس یافته، می تواند سهم بزرگی در اثبات این موضوع باشد. فردوسی واقع گرایی است که با
بهرهمندی از بن مایههای رئالیسم جادویی داستانهایی چجون هفتخان را خلق کرده است. او
واقعیّت روزگارش را در بستر حوادئی فرامنطقی طرح میکند تا دریچهای از معرفت رابه سوی
خوانندگان خود بگشاید. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی
بنمایههای رئالیسم جادویی بپردازدء با رسیدن به این هدف که جادو طیف گستردهای از اساطیر و
باورهای باستانی را در داستان هفت خحان انعکاس میدهد. در عین حال از واقعیّتی به نام شورش در
برابر آزمونهای دشوار زندگی سخن میگوید. پس تلاش میشود با واکاوی بنمایههای رثالیسم
جادویی در هفتخان به ارتباط این پیوند همّت گمارد. برآیند پژوهش, گواه آن است که هفت خحان
رستم با هفت آیین مهر گره خورده و با بهرهگیری از عنصر خیال» این اثر حماسی خیالانگیز مینمایدو همین ویهگی بر رئالیسم جادویی تاکید می کند. سراسر هتت خان بازتاب اندیشه های یونا اساتنکتة آخر این که روند داستان بر خرد سیاسی ایران باستان که در آن پادشاه رکن اساسی است»
پافشاری میکند.
Although the magic realism is considered a modern style in story-writing, it has one thousand years of background and has well-established in our literary works. There is no doubt that the extensive treasure of mythology that is reflected in magic-evasive content of the Shahnameh can have a great share in proving this matter. Ferdowsi is a realist who by taking advantage of this magic realistic themes has created the fables such as Haft Khan. He includes the reality of his present day in an ultra logic bed of the accidents to open a door of knowledge to his readers. We are to deal with the themes of magic realism in a descriptive-analytical method, and conclude that magic reflects a vast spectrum of ancient beliefs in the fables of the Haft Khan. At the same time it talks about the facts that is called insurgence in the hard trials of life. So, we try, by exploring the magic realistic themes, in the Haft Khan to find how this tie is taking place , what seems clear, is that the Haft khan has its roots in the seven ceremonies of Mehr. Therefore, utilizing the elements of fantasy, this epic work seems fabulous, and this specific quality focuses on its magical realism. The whole fables of the Haft Khan are the reflection of Jung's thoughts. The last point, in the process of the story, emphasizes on the political wisdom of ancient Iran in which the king is a basic column in people's lives.
ملخص الجهاز:
بحث و بررسی در باور انسان سیر در جهان واقعی همواره کسل کننده است از این رو به دنبال گریز گاهی است که بتواند جهان واقعی را با دنیایی فراواقعی یکی کند و تجربهای را برای خود به وجود آورد در عین حال که تازگی دارد شگفت انگیز نیز باشد.
» (واحد دوست، 1389: 232) از مبحث فرامنطقی هفتخان که بگذریم تصاویر سورئالیستی که فردوسی در این داستان به تعریف پرداخته شاهکاری عجیب و غریب است: در خان سوم پدیدار شدن اژدها در سه مرحله (سیاهی در تاریکی): {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای از میان برداشتن اژدها که نماد زیانباری است نیاز به حضور پهلوانی بزرگ است تا جهان را از گزند و آزار او برهاند که این کار شگرف را رستم به همراه رخش آزاده و دلاور به سرانجام میرساند؛ رخشی که با نیروی فراطبیعی خود اژدهایی زهرآگین را از پا در آورد بدینسان دریافته میشود که بسیاری از اندیشههای باورنکردنی در صحنة حماسه رخ میدهد و در هر حادثه خرد با نیروی تخیل هماهنگ و همگام حرکت میکند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به نظر خالقی مطلق هفتخان رستم سراسر یک داستان حماسی جادویی – دشمنی است (خالقی مطلق، 1390: 848) منطق زمان در حماسه منطق زمان اهمّیّت چندانی ندارد و در واقع زمان و مکان مفاهیمی ترکیبی و پیوندی هستند که به موازات هم در شکل دادن روند داستانی حرکت میکنند و هر کس متناسب با اندیشهاش با رویدادها خیال پردازی میکند و تصویری رمزی از موقعیّت داستان میسازد و این همان ویژگی فرا زمانی اسطوره است که هرگز در چهارچوب تاریخ جای نمیگیرد.