خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه همبستگی میان نمرات دانشگاهها در نمایه نیچر و لایدن بهعنوان دو سامانه رتبهبندی ساده مبتنی بر کتابسنجی با دو سامانه پیچیده تایمز و کیو-اس است.
روششناسی: این پژوهش با روش مطالعه اسنادی انجام شده است. نمونهای در دسترس از دانشگاههای برتر که بهطور مشترک در سامانههای رتبهبندی نمایه نیچر، لایدن، تایمز و کیو-اس در سالهای 2017-2012 رتبهبندی شده بودند انتخاب و از روش همبستگی اسپیرمن برای شناسایی رابطه آماری بین نتایج سامانههای مزبور استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه آماری معنادار و مثبتی بین نمره دانشگاهها در رتبهبندی نمایه نیچر و لایدن با تایمز و کیو-اس وجود دارد. اما همبستگی بین رتبهبندی نمایه نیچر و لایدن با تایمز بهمراتب قویتر از همبستگی بین نمرات آن دو رتبهبندی با کیو-اس است.
نتیجهگیری: بهطور کلی، نوعی همسویی متأثر از تشابه در ابعاد و شاخصها بهویژه ابعاد مرتبط با بهرهوری پژوهشی در بین سامانههای رتبهبندی ساده و پیچیده وجود دارد. بااینحال این همپوشانیها به اندازهای چشمگیر نیست که بتوان گفت نتایج حاصل از سامانههای رتبهبندی کاملاً مشابه است.
Purpose:The present study aimed to investigate the correlation between universities scores in Leiden and Nature index as two simple ranking systems based on bibliometrics with two complex systems, Times and QS. Methodology: Using a documentary research method, the present study investigates an available sample consisted of the top universities commonly ranked in Leiden, Nature index, Times and QS university ranking systems during 2012-2017. Spearman's correlation analysis was used to identify the statistical relationship between the results of these systems. Findings: The findings showed significant and positive statistical correlations between university scores in Leiden and Nature index on the one hand and those of Times and QS ranking systems on the other hand. However, the results of the Nature Index and Leiden ranking system showed to be more strongly correlated with Times’ than with QS’. Conclustion: There exist degrees of alignment between the results of the simple and complex university ranking systems, brought about by their similarities in dimensions and indicators, especially in those related to research productivity. However, the associations are not so strong to lead to identical ranking results.
ملخص الجهاز:
ir چکيده هدف : هدف از پژوهش حاضر، مطالعه همبستگي ميان نمـرات دانشـگاه هـا در نمايـه نيچـر و لايدن به عنوان دو سامانه رتبه بندي ساده مبتني بر کتاب سنجي بـا دو سـامانه پيچيـده تـايمز و کيو-اس است .
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که رابطه آماري معنادار و مثبتي بين نمره دانشـگاه هـا در رتبه بندي نمايه نيچر و لايدن با تايمز و کيو-اس وجود دارد.
پيشينه پژوهش پژوهش هاي متعددي درخصوص همبستگي و مقايسه ميان سامانه هاي رتبه بندي در ايران و جهان انجام شده است که در ذيل به مواردي از آنها اشاره ميشود: پيشينه پژوهش در داخل رجبعلي بگلو و جوکار (١٣٨٥) در پژوهشي رابطه رتبه بندي دانشگاه ها و ميزان پيوند به آنها را بررسي نمودند.
مراديان ، عرفان منش و اصنافي (١٣٩٦) نيز در پژوهشي به منظور بررسي رابطه ميان عملکرد دانشگاه هاي جهـان بـر اساس شاخص هاي علم سنجي به مطالعه ١٠٠ دانشگاه برتر در ده سامانه رتبه بندي بين المللي پرداختند.
World University Ranking (WUR) 163 بندي عملکردي مقالات پژوهشي براي دانشگاه هاي جهان ١ با رويکرد کتاب سنجي پرداختند.
ازاين رو، پژوهش حاضر در راستاي تعيين همبستگي بين نمـرات دانشـگاه هـا در سامانه هاي رتبه بندي نمايه نيچر و لايدن با تايمز و کيو-اس انجام شد.
com/qs-world-university-rankings/methodology 169 هم پوشانيها به اندازه اي چشمگير نيست که بتوان گفت نتايج حاصل از اين سامانه هاي رتبه بندي کـاملاً مشـابه اسـت .