خلاصة:
بازاریابی یا مجموعه نهادها، فعالیت ها و فرایندهایی که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها مربوط اند و به خلق ارزش برای مشتریان در ازای کسب ارزش از آنان میپردازند، با رسانه ملی در دنیای مجازی، ارتباطی تنگاتنگی دارد. ظهور حوزههای نوین در عرصههای ارتباطی امروز، از پیامدهای ناشی از تغییرات سریع در عصر فنّاوریهای ارتباطی است که زیست اجتماعی در آن، اقتضائات و نیازهای خاص خود را دارد. بر این اساس، در پژوهش حاضر، به طراحی الگوی بازاریابی رسانه ملی در فضای مجازی پرداخته شده است. روش پژوهش؛ داده بنیاد و نمونهگیری از نوع تعمدی ـ نظری، با حجمی برابر به حجم 18 نفر از نخبگان، استادان دانشگاه صداوسیما و مدیران ارشد بوده است. پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، یافتهها نشان داد که مدل نهایی از 87 کد نهایی، 6 مقوله کلی، 2 مقوله فرعی و 29 مفهوم اصلی تشکیل شده است. بر این اساس، عواملی که به بروز الگوی رسانه ملی در فضای مجازی منجر میشوند، عبارتاند از: عوامل رقابتی، فرایندی، محتوایی، فنی، مرتبط با دولت و سیاست، راهبردی، حقوقی و قانونی، آمیخته بازاریابی، مدیریت پیام، بازار هدف، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوسازی و تحولات فضای مجازی، بازاریابی رابطهمند، باورهای هستهای، هوشمندی رقابتی، فضای تعاملی و رقابتی، نظام حقوقی، قابلیت پشتیبانی، اعتمادسازی، اقدامات مرتبط با بازاریابی، مدیریت راهبردی، فعالیتهای اقتصادی، رسانه اجتماعی، مزیت رقابتی، پیامدهای اجتماعی فرهنگی، اقتصادی، مرتبط با بازاریابی و درگیری با رسانه ملی.
Marketing, or the set of institutions, activities, and processes involved in communicating, providing suggestions, is closely related to the national media (IRIB) in the virtual world, creating value for customers in exchange for value. The emergence of new areas in today's communication fields is one of the consequences of rapid changes in the age of communication technologies in which social life experiences has its own requirements and needs. The present study has designed a national media marketing model in cyberspace. The research method was grounded theory and 18 people were selected from experts, professors of IRIB University, and senior managers using purposeful sampling way. After performing the three steps of coding (open, axial, and selective), the results showed that the final model consists of 87 final codes, 6 general categories, 2 subcategories and 29 main concepts. Factors that lead to provide the national media model in cyberspace are: Competitive, process, content, technical, government and policy related, strategic, legal, marketing related, message arrangement, target market, information and communication technology, cyberspace modernization and developments, relational marketing, core beliefs, Competitive intelligence, interactive and competitive environment, legal system, supportability, trust building, marketing-related operations, strategic management, economic activities, social media, competitive advantage; socio-cultural, economic consequences related to marketing implications, and engagement with national media.
ملخص الجهاز:
ارائه الگوي بازاريابي داده بنياد رسانه ملي در فضاي مجازي محمد منتظرحجت *، يونس وکيل الرعايا، احتشام رشيدي ** چکيده بازاريابـي يـا مجموعـه نهادهـا، فعاليت هـا و فرايندهايـي کـه بـه خلـق ، ارتبـاط ، تحويل و تبادل پيشـنهادها مربوط انـد و به خلق ارزش براي مشـتريان در ازاي کسـب ارزش از آنـان ميپردازند، با رسـانه ملـي در دنياي مجـازي، ارتباطي تنگاتنگـي دارد.
به طـور خلاصـه ، رويـه تحليـل داده هـا کـه منجـر بـه خلـق مـدل نظـري مي شـود؛ شـامل شـرايط علـي (عوامـل رقابتـي ، آميختـه بازاريابـي ، عوامـل فراينـدي ، عوامـل فنـي ، عوامـل محتوايـي و عوامـل مرتبـط بـا دولـت و سياسـت )، زمينـه اي (مديريـت پيـام ، بـازار هـدف عوامـل راهبـردي ، عوامـل حقوقـي و قانوني ، فنـاوري اطلاعـات و ارتباطـات و نوسـازي و تحـولات فضـاي مجـازي )، مداخله گـر (بازاريابـي رابطه منـد، باورهاي هسـته اي و هوشـمندي رقابتي )، سـازوکارها (اقدامات مرتبـط بـا بازاريابي ، اقدامـات مرتبط با رسـانه اجتماعي ، اقدامات مرتبـط با مديريت راهبـردي ، اقدامـات مرتبـط بـا فعاليت هـاي اقتصـادي ) و پيامدهـا (مزيـت رقابتـي ، پيامدهـاي اقتصـادي ، پيامدهـاي مرتبط بـا بازاريابـي ، پيامدهاي اجتماعـي فرهنگي و پيامدهـاي مرتبـط بـا درگيـري رسـانه اجتماعـي ) اسـت کـه پديـده اصلـي ، يعني الگـوي بازاريابـي رسـانه ملـي را تشـريح مي کند.
Consumer Based Brand Equity in the 21st Century: an Examination of the Role of Social Media Marketing.