خلاصة:
مدیریت ریسک کسب وکار نشاندهنده یک تغییر رادیکال از روشهای سنتی مدیریت ریسک به مدیریت ریسک کلنگر است. طبق مبانی نظری مدیریت ریسک کسب وکار میتواند بر کارایی کمیته حسابرسی و شهرت شرکت تأثیرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت ریسک سازمانی، ویژگیهای کمیته حسابرسی و شهرت شرکتها و تعیین نقش بین آنها میباشد. قلمرو مکانی این پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه پژوهش شامل 139 شرکت درسالهای 1392 تا 1398 بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت ریسک سازمانی بر شهرت شرکتها تأثیر مثبت دارد. همچنین، ویژگیهای کمیته حسابرسی شامل استقلال، سطح تحصیلات، تنوع بیشتر در سطح تحصیلات و تعداد جلسات اعضای کمیته حسابرسی بر مدیریت ریسک سازمانی تأثیر مثبت دارند. درنهایت، نتایج نشان داد که مدیریت ریسک سازمانی نقش واسطهای بر رابطه بین ویژگیهای کمیته حسابرسی (استقلال، سطح تحصیلات، تنوع بیشتر در سطح تحصیلات و تعداد جلسات اعضای کمیته حسابرسی) با شهرت شرکتها دارند. نتایج بهدستآمده در این پژوهش با مستندات اشاره شده در چارچوب نظری تحقیق و ادبیات مالی مطابقت دارد.
Enterprise risk management (ERM) represents a radical Paradigm shift from the traditional risk management systems to a holistic risk management. According to the theoretical framework, ERM may have effects on efficiency of audit committees and reputation of firms. The main purpose of this study is to investigate the relation among ERM, characteristics of audit committees and reputation of firms, as well as to determine an interactive role among them. The sample consists of 139 firms listed in the Tehran Stock Exchange (TSE) during 2013-2019, selected based on the systematic elimination method. The results show that ERM has a positive effect on reputation of firms. In Addition, the characteristics of audit committees including independence, level of education, diversity in the level of education and the number of meetings of audit committees have a positive significant effect on ERM. Finally, results indicate that ERM has a moderating effect on the relation between the aforementioned characteristics of audit committees and the reputation of firms. The results of the research are consistent with the theoretical framework and previous literature.
ملخص الجهاز:
نگاره (١): انتخاب نمونه آماري با اعمال محدوديت ها و شرايط جامعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل هاي پژوهش و شيوه اندازه گيري متغيرها جهت اظهارنظر در خصوص فرضيه اول پژوهش (تأثير مديريت ريسک سازماني بر شهرت شرکت ها) مبتني برپژوهش پرز-کورنجو و همکاران (٢٠١٩)، مدل (١) برآورد مي گردد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت اظهارنظر درباره فرضـيه دوم پژوهش (تأثير ويژگيهاي کميته حسـابرسـي بر مديريت ريســــک ســــاز ماني) مبتني بر پژوهش پرز-کورنجو و هم کاران (٢٠١٩) مدل (٢) برآورد مي گردد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس پژوهش پرز-کورنجو و همکاران (٢٠١٩) جهت اظهارنظر در خصوص فرضيه سوم پژوهش (تأثير مديريت ريســک ســازماني بر رابطه ويژگيهاي کميته حســابرســي و شــهرت شرکت ها) مدل (٣) برآورد مي گردد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 110 متغير وابسته شهرت شرکت (Corporate Reputation) : يکي از راه کارهاي معقول در ک شــــورهاي مختلف براي اندازه گيري، شــهرت شــرکت ، اســتفاده از فهرســت هاي اعلام شــده از ســوي شرکت هاي برتر که سالانه تو ســــط مجله هاي معتبر آن ک شورها، نظير فهر ست اعلامي مجله فورچيون در آمريکا، صــورت ميگيرد، اســـــــت .
٢) با توجه به نتايج حاصل از اين پژوهش ، استقلال اعضاي کميته حسابرسي بر سيستم هاي مديريت ري سک سازماني تأثير مثبت دارد.
Financial Performance, Reputation, and Firm Value: Empirical Evidence of Non-financial Companies Listed in Indonesia Stock Exchange, International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences 10 (1 (, 117-124 .
Mehrabanpour, Mohammad Reza; Waqfi, Seyed Hussam; Ahangari, Mahnaz; Fayyaz, Ali.