خلاصة:
در طول چهار دهه گذشته، بازارهای بینالمللی با تغییرات زیادی روبرو شدهاند. سیاست جهانی، روند اقتصادی و اجتماعی در این زمان، فرصتهای بزرگ تجاری و چالشهایی برای بازاریابان بینالمللی ایجاد کرده است هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی در میان صادرکنندگان موفق بوده است. این پژوهش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جزء تحقیقات توصیفی و میدانی به حساب میآید. ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه و جامعه آماری این پژوهش، صادرکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی کشور و روش نمونهگیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده بوده است. حجم نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان 87 شرکت و با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه انتخابی 70 شرکت بوده است. در بررسی روایی ابتدا هر پرسشنامه به تایید صاحبنظران امر و اساتید رسید و با توجه به نتیجه آزمون کرونباخ، پایا است. قبل از آزمون فرضیهها، نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون k-s مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با استفاده از آزمون همبستگی، فرضیههای پژوهش بررسی و میزان تاثیر آن در یک مدل رگرسیون انجام شده، همچنین برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل بازار در بازارهای داخلی و خارجی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد عوامل صنعت در بازارهای داخلی و خارجی، عوامل داخلی شرکت، عوامل محیطی خارجی و عوامل پشتیبانی شبکه با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
Over the past four decades, international markets have undergone many changes. Global politics, economic and social trends at this time have created great business opportunities and challenges for international marketers. The main purpose of this study was to examine the factors influencing the development of international marketing strategy among successful exporters. This research is a descriptive correlational research that is considered as a descriptive and field research in terms of applied purpose and method. The data collection tool was a questionnaire and the statistical population of this study was the exporters of cosmetics in the country, and the sampling method of this study was simple random. The sample size of the research was 87 companies according to Morgan table, and according to Cochran's formula, the sample size was 70 companies. In the validity test, each questionnaire was first approved by experts and professors and is reliable according to the result of Cronbach's test. Before testing the hypotheses, the normality of the data was checked using the k-s test. Then, using correlation test, research hypotheses were examined and its effect on a regression model was performed. Also, SPSS software was used to analyze the hypotheses. The results showed that market factors in domestic and foreign markets have a positive and significant relationship with the development of the company's international marketing strategy. The results also showed that industry factors in domestic and foreign markets, internal factors of the company, external environmental factors and network support factors have a positive and significant relationship with the development of the company's international marketing strategy.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد عوامل بازار در بازارهای داخلی و خارجی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
همچنین نتایج نشان داد عوامل صنعت در بازارهای داخلی و خارجی، عوامل داخلی شرکت، عوامل محیطی خارجی و عوامل پشتیبانی شبکه با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
5-1 نتایج فرضیه ها الف) نتایج فرضیه اول با توجه به یافتههای پژوهش و با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت عوامل بازار در بازارهای داخلی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
نتایج پژوهش با پژوهش ندیم و همکاران (2014) مطابقت دارد، او در پژوهشی به این نتیجه رسید عوامل بازار در بازارهای داخلی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
ج) نتایج فرضیه سوم با توجه به یافتههای پژوهش و با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت عوامل بازار در بازارهای خارجی با توسعه استراتژی بازاریابی بین المللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
در مقایسه با پژوهش کماکم (2013) مطابقت دارد او به این نتیجه رسید عوامل بازار در بازارهای خارجی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
د) نتایج فرضیه چهارم بر اساس نتایج به دست آمده و با اطمینان 95 درصد میتوان گفت عوامل صنعت در بازارهای خارجی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.
رد شده و فرضیه ششم تایید میشود و با اطمینان 95 درصد نتیجه میگیریم عوامل محیطی خارجی با توسعه استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد.