خلاصة:
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، یکی از سازمان هایی است که بیشترین و متنوع ترین این مراجع را در اختیار دارد و اینن
مراجع عمدتا یکی از مهمترین حقوق شهروندان یعنی حق مالکانه را در دادرسی های خود مورد رسیدگی و اصدار حکم قنرار منی
دهند. از اینرو مراجع شبه قضایی ثبتی که شامل: اداره ثبت، هیأت نظارت و شورای عالی ثبت؛ هیأت حل اخنتلا ثبتنی موونوع
مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت؛ هیأت حل اختلا ثبتی موووع ماده ۱۳۲ قانون برنامه چهارم و توسعه؛ افزار و فروش املاک مشناع
می شوند، در رفع اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی به دعاوی ثبتی بسیار موثر می باشند.
به علت گسترش دخالت دولت ها، در امور و ایجاد سازمان های اداری متعدد، مناسبات جدیدی در روابط حقوقی و اجتماعی ظاهر
گشت که از جنبه های مختلف برای مراجع عام قضائی ناشناخته بود و ورود در ماهیت و حل و فصل دعاوی ناشی از آن ها، نیاز به
اطلاعات فنی و آگاهی های تخصصی در رشته وابسته به آن ها داشت. از طر دیگر، رفع اختلافات ناشی از آن روابط، نیازمند بنه
سرعت عمل و اتخاد تصمیم سریع بود که با طبع مراجع قضایی عمومی و آئین دادرسی آن سازگار نبود، بنابراین مراجعی در خارج
از سامانه مراجع عمومی قضائی ، با عنوان های سازمان، هیات، کمیسیون های حل اختلا و ... به وجنود آمنده ا نند کنه براسن اس
قوانین ماهوی و شکلی ویژه، به اختلافاتی که از اجرای قوانین خاص ناشی می گردد، رسیدگی نمایند.
در این مقاله تلاش محقق بر این است تا آسیب ها و ایرادات موجود در مراجع شبه قضایی اداره ثبت ، هیات نظارت و شورای عالی
ثبت مورد بررسی قرار داده و آسیب های وارده به این سه مرجع را شناسایی و راهکارهایی در جهت رفع آسیب ها ارائه دهد.
The State Property and Deeds Registration Organization is one of the organizations that
has the most and most diverse of these authorities, and these authorities mainly review and
issue one of the most important rights of citizens, namely property rights, in their
proceedings. Hence the quasi-judicial authorities of registration, which include: the Registry,
the Supervisory Board and the High Council of Registration; Registration Dispute Resolution
Board, subject to Articles 147 and 148 of the Registration Law; Registration Dispute
Resolution Board, subject to Article 132 of the Fourth Development Plan Law; Software and
real estate sales are very effective in resolving delays and speeding up the registration of
litigation.
Due to the expansion of government interference in the affairs and the creation of various
administrative organizations, new relations appeared in legal and social relations that were
unknown to the general judiciary in various respects, and entering into the nature and
settlement of lawsuits arising from them. It needed technical information and specialized
knowledge in the field related to them. On the other hand, resolving disputes arising from
those relationships required speed of action and a quick decision that was not compatible with
the nature of the public judicial authorities and its procedure, so authorities outside the system
of public judicial authorities, with the titles of organization, board, Dispute resolution
commissions have been set up to deal with disputes arising from the implementation of
specific laws, based on substantive and special rules.
In this article, the researcher tries to examine the damages and problems in the quasi-judicial
authorities of the Registry, the Supervisory Board and the High Council of Registration and
identify the damages to these three authorities and provide solutions to eliminate the damages