خلاصة:
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، پیشبینی قلدری سایبری در دانشآموزان تیزهوش بر اساس کیفیت ارتباط با والدین بهواسطه اعتیاد به تلفن هوشمند بود.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشآموزان تیزهوش تهران و البرز است که در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ داوطلب ورود به دانشگاه بودند. ۳۷۲ نفر از این افراد، به روش نمونهبرداری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی انتخاب شدند و بهصورت آنلاین (برخط) به پرسش نامه ارزیابی رابطه والد - فرزند، پرسش نامه اعتیاد به تلفن هوشمند، پرسش نامه تجربه قلدری - قربانی سایبری، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان دادند که رابطه مستقیم و معناداری میان کیفیت ارتباط با والدین و اعتیاد به تلفن هوشمند، با قلدری سایبری وجود دارد و بین کیفیت ارتباط با والدین، با اعتیاد به تلفن هوشمند رابطه مستقیم و معناداری برقرار است. همچنین اعتیاد به تلفن هوشمند، نقش واسطه جزیی میان کیفیت رابطه والدین با قلدری سایبری در دانشآموزان تیزهوش دارد.
نتیجه گیری: با توجه به پژوهش انجامشده، میتوان گفت با بهبود کیفیت ارتباط نوجوان با والدین میزان وابستگی و اعتیاد به تلفن هوشمند و بهواسطه آن، رفتارهای قلدری سایبری در دانشآموزان تیزهوش کاهش مییابد.
Background and Aim: The aim of this study was to predict cyber bullying in gifted students based on the quality of communication with parents through smartphone addiction. Research Method: The statistical population of the study includes all gifted students in Tehran and Alborz who volunteered to enter the university in the academic year 1399-1400. 253 of these individuals were selected by available sampling method through online call and online (online) to the Parent-Child Relationship Assessment Questionnaire, Smartphone Addiction Questionnaire, and Bullying Experience Questionnaire - Cyber Victim. Path analysis method was used to analyze the data. Results: The results showed that there is a direct and significant relationship between the quality of communication with parents and smartphone addiction with cyber bullying and there is a direct and significant relationship between the quality of communication with parents and smartphone addiction. Smartphone addiction also plays a partial mediator between the qualities of the parent-cyber bullying relationship in gifted students. Conclusion: According to the research, it can be said that by improving the quality of adolescent communication with parents, the rate of dependence and addiction to smartphones and through it, cyber bullying behaviors in gifted students is reduced.
ملخص الجهاز:
این مقاله برگرفته از رساله دکتری روان شناسی آموزش کودکان استثنایی با عنوان «مقایسه و آزمون مدل رابطه علی بهزیستی اجتماعی، خودآگاهی هیجانی و کیفیت رابطه با والدین و معلم با تجربه قلدری-قربانی سایبری از طریق اعتیاد به تلفن هوشمند در دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر متوسطه دوم » در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال ١٣٩٩ است .
com چکیده زمینه و هدف : هدف از این پژوهش ، پیش بینی قلدری سایبری در دانش آموزان تیزهوش بر اساس کیفیت ارتبـاط بـا والدین به واسطۀ اعتیاد به تلفن هوشمند بود.
یافته ها: نتایج نشان دادند که رابطۀ مستقیم و معناداری میان کیفیت ارتبـاط بـا والـدین و اعتیـاد بـه تلفـن هوشـمند، بـا قلدری سایبری وجود دارد و بین کیفیت ارتباط با والدین ، با اعتیاد به تلفن هوشـمند رابطـۀ مسـتقیم و معنـاداری برقـرار است .
Modecki, Minchin, Harbaugh, Guerra, & Runions 8.
قلدری سایبری یکی از این ناهنجاری ها اسـت کـه سـبب آسـیب بـه روابـط بـا خـانواده و همچنـین آسیب های روانی به فرد قربانی میشـود؛ بنـابراین ، بررسـی متغیرهـایی کـه مـیتوانـد سـبب پیش بینی قلدری سایبری شود برای بهبود سلامت اجتماعی و روانی جامعـه بـه خصـوص در دانش آموزان ضروری به نظر میرسد؛ ازاین رو در این پژوهش ، پـیش بینـی قلـدری سـایبری براساس کیفیت روابط با والـدین بـا اسـتفاده از نقـش میـانجی اعتیـاد بـه تلفـن هوشـمند در دانش آموزان بررسی میشود.
Problematic online behaviors among adolescents and emerging adults: Associations between cyberbullying perpetration, problematic social media use, and psychosocial factors.