خلاصة:
شخصیت یکی از ارکان اصلی داستان است که بدون آن خلق داستان امکانپذیر نیست؛ اما پردازش این عنصر داستانی یکی از سازوکارهایی است که توانمندی نویسنده را در آفرینش اثری ماندگار نشان می دهد. هوشنگ گلشیری یکی از داستان نویسان صاحب سبک معاصر است که آثار برجسته ای از خود برجای گذاشته است. «برۀ گمشدۀ راعی» از داستان های بلند، پرکشش و تأثیرگذار اوست که به بازتاب سرخوردگی روشنفکران در دهۀ پنجاه پرداخته است. شخصیت پردازی در این اثر برجستة ادبی موضوع مقالة حاضر است که نگارنده تلاش نموده به روش توصیفی- تحلیلی به کشف شیوه های شخصیت پردازی در این اثر دست یابد. یافته های پژوهش نشان می دهد گلشیری با روش های مختلف شخصیت پردازی آشناست و از هریک به اندازه و فراخور موقعیت و فضای داستان استفاده نموده است. نام ها را نسبتاً قدیمی انتخاب کرده که رنگ مذهبی برجسته تری دارند و غالباً با مسمای خود مناسبت دارند. توصیف شخصیت ها، محیط، گفت وگوها و... در خدمت فضای داستان هستند. شیوۀ جریان سیال ذهن در تمام اجزای داستان محسوس است. رمزگونگی از نکات اصلی این داستان است و نویسنده تلاش نموده در فضای سیاسی- اجتماعی معاصر، خلف صدقی از آثار نمادین گذشته برجای بگذارد.
The main character of the story is one of the pillars without which it is not possible to create the story, but the story is one of the mechanisms capable of processing the element in the creation of an indelible mark shows author. Golshiri one of the outstanding works of contemporary novelists Sahbsbk is left behind.Barrey gomshodey Raei is one of tall tales, his effective elastic and which reflects the frustration of intellectuals in the late fifty's. This effect is prominent character in literature, this paper is to explore methods of characterization analytical methods the author has tried to achieve this effect. The results indicated that different methods Golshiri with familiar characters and story of each size and convenience and space is used. Old often choose names that are prominent religious color.Characterization, setting, dialogue and serve the story. Stream of consciousness style is evident in all parts of the story. Rmzgvngy of the main points of the story and the author has tried truth behind the contemporary socio-political atmosphere of the past have been perceived symbolic.
ملخص الجهاز:
فصل نامه علمي تفسير و تحليل متون زبان و ادبيات فارسي (دهخدا) دورة ١٣، شمارة پياپي ٤٨، تابستان ١٤٠٠، صص ٤١ -٦٣ تاريخ دريافت : ٩٨/٢/٢٦، تاريخ پذيرش : ٩٩/١٢/٢٠ (مقالۀ پژوهشي) شيوه هاي شخصيت پردازي در برة گمشدة راعي 1 دکتر يدالله بهمني مطلق چکيده شخصيت يکي از ارکان اصلي داستان است که بدون آن خلق داستان امکان پذير نيست ؛ اما پردازش اين عنصر داستاني يکي از سازوکارهايي است که توانمندي نويسنده را در آفرينش اثري ماندگار نشان ميدهد.
در دستۀ اول ، که تقريبا بيشتر داستان نويس ها و نظريه پردازان ادبيات داستاني از اين منظر به شخصيت مينگرند، شخصيت داستاني معمولا انساني است که با خواست نويسنده پا به صحنۀ داستان ميگذارد، با شگردهاي مختلفي که نويسنده به کار ميبرد ويژگيهاي خود را براي خواننده آشکار مي سازد، کنش هاي مورد نظر نويسنده را انجام ميدهد و سرانجام از صحنۀ داستان بيرون ميرود.
فصل نامۀ علمي تفسير و تحليل متون زبان و ادبيات فارسـي (دهخدا) 49 / توصيف نويسنده شخصيت ها را در صحنۀ نمايش به مرحلۀ عينيت ميرساند، و عکس العمل آن ها را در برابر اعمال و رفتار خود و شخصيت هاي ديگر به نمايش ميگذارد، خصوصيات دروني و رواني آن ها را در برابر وقايع ترسيم ميکند و با اين روش نشان ميدهد که شخصيت ها چه ميخواهند و به چه ميانديشند.
نويسنده با چيرگي و پختگي کامل در کار داستان نويسي يک باره قهرمان خود را وارد ماجرا فصل نامۀ علمي تفسير و تحليل متون زبان و ادبيات فارسـي (دهخدا) 57 / نميکند بلکه از توصيف محيط شروع ميکند، محيطي که مدت ها با قهرمان همراه است و با بسياري از کنش هاي او پيوند دارد.