خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی حقوق شهروندی از نظر تحلیل محتوا و برنامههای آن
از نظر کتب درسی موجود به عنوان منبع اصلی تببین و تحلیل محتوا و برنامههای حقوق
شهروندی دوره ابتدایی در نظام آموزشی و درجهت تبیین آن به دانش آموزان با هدف
آشنایی و ایجاد شهروند مطلوب و مسئول بوده و به مهمترین چالشها و راهکارهای
مربوط نیز اشاره میشود. در این پژوهش، محتوای موضوعی کتب درسی دوره ابتدایی
به شیوه عملکردی با توجه به مسائل و مباحث حقوق شهروندی تحلیل شده است.
موارد مورد بحث در این تحلیل مولفهها و مضامین مطرح در رویکردهای جدید محتوا و
برنامههای درسی را شامل میشود که با توجه به اقتضانات حصر جدیل از جمله جهانی
شدن» گسترش روزافزون مرزهای دانش و ارتباط و به هم پیوستگی هر چه بیشتر
مردم جهان مطرح شده است که یکی از این نوع برنامههاء تحت عنوان: آموزش برای
همه یا آموزش همه جانبه, توسط سازمانهای بینالمللی مانند یونسکو و یونیسف دنبال
شده است که یک مورد مهم از این آموزشهاء آموزش حقوق شهروندی و مسئله حقوق
شهروندی در نظامهای آموزشی میباشد.
نتایج حاصل از تحلیل محتوای موضوعی و عملکردی کتب درسی دوره ابتدایی از نظر
مسائل و مباحث حقوق شهروندی نشان داد که مسائلی نظیر: احترام به قوانین و مقررات (قانون مداری) و مشارکت فعال سیاسی، اجتماعی و مذهبی بیشترین مورد را داشته و
بیش از حد انتظار بوده و مسائلی همچون روحیه پرسش گری اندیشه و انتقاد آزادانه و منطقی و تکثرگرایی اندیشه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از تحلیل محتوای موضوعی و عملکردی کتب درســی دوره ابتدایی از نظر مسائل و مباحث حقوق شهروندی نشان داد که مسائلی نظیر: احترام به قوانین و مقررات ١- کارشناس ارشد علوم تربیتی ، آموزگار منطقه موسیان ، استان ایلام 283 (قانون مداری ) و مشــارکت فعال سیاسی ، اجتماعی و مذهبی بیشترین مورد را داشته و بیش از حد انتظار بوده و مســائلی همچون روحیه پرسش گری اندیشه و انتقاد آزادانه و منطقی و تکثرگرایی اندیشه کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
بیان مسئله : بــا پذیــرش اهمیت توجه به ابعاد جهانــی در امر تعلیم و تربیــت از جمله بعد حقوق شــهروندی ٣ و ضرورت توجه به مســائل و قضایای جهانی ، سوال اساسی پژوهش این اســت که اگر آموزش و پرورش بخواهد در جهت توجه به تحولات حقوق شهروندی حرکت کند، باید چه مواردی را در محتوای کتب درســی ملحوظ دارد و وضعیت فعلی کتب درسی چگونه است ؟به عبارت دیگر، با اذعان به این که همه انسان ها عصر جدید 2Education 3- Citizen Law 285 جامعه جهانی در دهکده جهانی بوده و با چالش ها و مشــکلات متعدد مربوط به حقوق شــهروندان مواجه اند و داشــتن دیدی جهان گرا برای تهیه محتوای کتب درسی ، سهم بسزایی در حل این معظلات دارد، دانش آموزان باید چه آموزش ها ببینند و وضعیت فعلی در این زمینه چگونه است ؟ بر این اساس این پژوهش ، در دو مرحله انجام می شود.