خلاصة:
میزان و کیفیت دینداری مردم در جامعة ایران که بافت فرهنگی سنتی-دینی و حاکمیت اسلامی دارد، اهمیت راهبردی دارد و تغییرات آن میتواند پیامدهای امنیتی ایجاد کند. این مقاله میکوشد روند میزان دینداری ایرانیان را طی سالهای 1388 تا 1398 ترسیم و تغییرات صورتگرفته را نشان دهد و پیامدهای امنیتی این تغییرات را بررسی کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در دورۀ زمانی فوق، تغییرات محسوسی در میزان دینداری مردم ایران رخ نداده، اما نوع دینداری، از شریعتمحوری به دین عاطفی متمایل شده است. هرچند این نوع تغییر خطرآفرین به نظر نمیرسد، اما زیادهروی در دینداری عاطفی، ممکن است پیامدهای امنیتی از جمله تغییر گروههای مرجع عمومی، افزایش فرقههای دینی، کاهش نفوذ روحانیت و تضعیف جایگاه حاکمیت دینی و ولایت فقیه در پی داشته باشد.
The extent and quality of people's piety is of strategic importance in Iranian society, which has a traditional cultural-religious context and Islamic rule, and its changes can have security consequences. This article attempts to map the trend of Iranian piety during the years 2009 to 2019 and show the changes that have taken place and examine the security consequences of these changes. Findings show that in the above period, there has been no significant change in the level of religiosity of the Iranian people, but the type of piety has shifted from Shari'a-centered to emotional religion. Although this kind of change does not seem dangerous, an increase in emotional piety may have security consequences, including a change in public reference groups, an increase in religious sects, a decrease in the influence of the clergy, and a weakening of the religious authority and authority of the Vali-Faqih.
ملخص الجهاز:
/4 98/7 دانشجويان ايران (١٣٨٨) (طالبان ، ١٣٨٩) دارد؟ ديــن داري ايــرانــيــان (١٣٩٠) (دفــتــر بـه خـدا اعتقـاد دارم و برنـامـه ريزي و پژوهش هـاي کـاربردي 0/4 1/4 98/2 هيچ شکي در آن ندارم سازمان تبليغات اسلامي، ١٣٩٠) 35 پيمايش ملي وضـعيت اجتماعي، فرهنگي خداوند همه جا حضــور نه 1/8 94/7 و اخلاقي جـامعـۀ ايران ١٣٩٥ (شـــوراي دارد و نــاظـر اعـمــال موافق موافق مخالف اجتماعي وزارت کشور، ١٣٩٦) ماست نه مخالف مرکز تحقيقات صداوسيما (١٣٩٧) اعتقاد به خداي عادل ٩٣/٤ - 46 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٩٢ پاييز ١٤٠٠ ميتوان روند تغييرات دين داري در بعد اعتقاد به خداوند را به صورت زير تصوير کرد.
باور به معاد در ميان ايرانيان ميزان برآورد منبع گويه زياد متوسط کم (موافق ) (بينظر) (مخالف ) مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران زندگي پس از مرگ حقيقت 1/4 3 92/7 (١٣٨٨) (طالبان ، ١٣٨٩) دارد؟ 48 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٩٢ پاييز ١٤٠٠ دين داري ايرانيان (١٣٩٠) (دفتر در روز قيامت به اعمال ما برنامه ريزي و پژوهش هاي کاربردي - - 88/9 رسيدگي ميشود سازمان تبليغات اسلامي، ١٣٩٠) پيمايش ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان (١٣٩٤) (دفتر طرح هاي ملي اعمال خوب و بد انسان در 86/9 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، روز جزاء محاسبه ميشود ميانگين ٩٠/٩٥ (1395 مؤسسۀ مطالعات ملي (١٣٩٤) اعمال خوب و بد انسان در 95 (مؤسسۀ مطالعات ملي، ١٣٩٤) روز جزاء محاسبه ميشود مؤسسۀ مطالعات ملي (١٣٩٥) اعمال خوب و بد انسان در 92/8 (مؤسسۀ مطالعات ملي، ١٣٩٥) روز جزاء محاسبه ميشود موسسه خرد (١٣٩٧) (مؤسسۀ خرد اعمال خوب و بد انسان در ٩١/٦ ميانگين ٨٨/٦٥ و جامعه ، ١٣٩٧) روز جزاء محاسبه ميشود 92.