خلاصة:
باتوجهبه اهمیت سبک زندگی و دغدغهی بسیاری از افراد در بعد اقتصادی آن در سالهای اخیر، این پژوهش با هدف آیندهپژوهی سبک زندگی اقتصادی انجام شده است. بهمنظور انجام این تحقیق از مصاحبه عمیق با خبرگان و تکنیکهای مرتبط با آن استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 14 نفر از خبرگان اقتصادی و دانشجویان دکتری جامعهشناسی در حوزه سبک زندگی اقتصادی است. از آیندهپژوهی با رویکرد تحلیل لایهای علّی و تحلیل تم استفاده شد. از روش اشباع تمها بهعنوان استانداردی برای پایان نمونهگیری استفاده شد. ازآنجاکه تمهای برگزیده با بهرهگیری از نظرات خبرگان بهدست آمد، مصاحبهها مورد تأیید قرار گرفته است. از تحلیل مصاحبه با خبرگان، تمهای اصلی و فرعی استخراج شد و از تحلیل لایهای علّی در سطح لیتانی، بازاندیشی، آینده نامعلوم و ماتریالیسم دیالکتیکی؛ در سطح علل اجتماعی، توسعهیافتگی، ازجاکندگی و سنتزدایی؛ در سطح گفتمان و جهانبینی، مدرنیسم، لینکشدن با قدرتمندان و آگاهی دروغین و در سطح استعاره و اسطوره هم جیکجیک مستون، مکعب تاس و چشموهمچشمی بهدست آمد و براساس آن سناریوهای نوع جامعه و نوع مصرف مشخص و درقالب نموداری ارائه شد. درانتها راهکارهایی برای سناریوی مطلوب و دوری از سناریوی نامطلوب ارائه شده است.
Because of the significance of lifestyle and the concerns of many people relating its economic influence in recent years, this study is intended to investigate the future of economic lifestyle. This research is carried out by interviewing experts using the related techniques. The statistical population of this study includes 14 economic experts and PhD students in sociology in the field of economic lifestyle. Futures study was carried out by causal layer analysis and thematic analysis. The saturation of thematic method was used as a standard for finalizing the sampling. As the selected themes were identified through the opinions of the experts, the interviews were approved. The main themes and sub-themes were identified by the analysis of interviews with experts. Furthermore, the analysis of causal layers was used at the level of Litany, and rethinking, the unknown future and dialectical materialism were used at the level of social causes. Still more, development, displacement and de-traditionalization were applied at the level of discourse, and worldview, modernism, linkage with powers, and the false consciousness were used at the level of metaphor. In addition, pride, chance and jealousy were obtained as myth level. The scenarios of the types of societies and consumptions were written on the basis of these levels and were arranged in a diagram. In the end, solutions for the favorable scenarios and avoidance from unfavorable scenarios were presented
ملخص الجهاز:
در عصر جديد که اکثر افراد با مسائل اقتصادي دست وپنجه نرم ميکننـد، ضـروري اسـت کـه بـه آينـده کوچـک تـرين و مهم ترين نهاد در جامعه که خانواده است ، توجه شاياني شود؛ چراکه آگاهي از مـد، جهـت گيـري اوقات فراغت ، درگيرشدن با اينترنت و ترجيح خريد الکترونيکي، از عواملي است کـه مصـرف را در زندگي بيشتر کرده است (لي ٣ و همکاران ، ٢٠٠٩) و ازطرف ديگـر در سـال هـاي اخيـر اقتصـاد ايران درگير تورم شده و اين امر اثر خود را بر زندگي همه افراد به نحوي نشان داده است .
باتوجه به مرور ادبيات در زمينه سبک زندگي اقتصادي، تعريف به سمت شيوه رفتار اقتصـادي 1 Bourdieu 11 است که براي افراد برخوردار مختلف ، متفاوت است ؛ يعني اگر کسي ثروت بيشتري دارد، به التبـع خرج بيشتري هم دارد و فرهنگي که امروز ازطريق وسايل انتقال فرهنگ ، به ويژه رسانه هاي صوتي و تصويري، اشاعه مييابد، فرهنگ دنياگراسـت کـه در خـدمت منـافع سـرمايه داران ، گـرايش بـه مصرف بيشتر را تبليغ ميکند و تنوع طلبي در مصرف را تشويق مينمايد.
باتوجه به سناريوهاي تحقيق ، سناريوي شماره يک است که در سطح ايـدئال قـرار دارد و بايـد اين سناريو را براي داشتن سبک زندگي اقتصادي خانواده ها در آينده پرورش داده و به آن به جد پرداخته شود.