خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی پذیرش و جذب دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع دادها، آمیخته اکتشافی واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، دادهبنیاد از نوع خودظهور، و در بخش کمی، پیمایشی- مقطعی بوده است. جامعة پژوهش در بخش کیفی کلیة خبرگان حوزة آموزش و جذب دانشجومعلمان بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری دادهها، 18 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز جامعة پژوهش شامل همة رؤسا و مدیران پردیسهای استانهای مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، مرکزی، همدان، قم، سمنان، تهران، قزوین، خراسان شمالی، سبزوار و خراسان رضوی دارای مدرک کارشناسیارشد و بالاتر در رشتههای علوم انسانی بودند که به روش تصضادفی و براساس جدول مورگان 127 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق کدگذار یو در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج پژوهش الگویی مرکب از شش بعد به ترتیب اولویت، شامل ابعاد اعتقادی، ویژگیهای شخصیتی، پیشینة تحصیلی، هویتشناسی، بعد اجتماعی، و بعد مهارتی، و 14 مؤلفه و88 شاخص را نشان داد. نتایج بخش کمی نیز نشان داد ابعاد شناساییشده در یک ساختار متجانس، سازههای الگوی یک مفهوم با عنوان الگوی جذب دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان را حمایت میکنند.
The aim of this study was to present a model for admission and recruitment of students in Farhangian University. The research method in terms of applied objectives and in terms of data, exploratory mixture (qualitative-quantitative) and in terms of nature and type of study in qualitative dimension, the foundation data is of its kind and in quantitative dimension, it is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative section of all experts and specialists in this field formed. In the quantitative section, all the directors and managers of the campuses of the provinces: Mazandaran, Gilan, Golestan, Ardebil, West Azarbijan, Sistan and Baluchestan, Markazi, Hamedan, Qom, Semnan, Tehran, Qazvin, North Khorasan, Sabzvaro Khorasan Razavi who have a master's degree and higher in humanities, 200 people (80 women and 120 men) In the quantitative part of the sample size based on Morgan volume determination formula, 127 people were selected. It should be noted that during this process, interviews, Delphi techniques and intellectual barbarism were used. In the quantitative dimension of the saturated form by experts by giving weight to the indicators based on the criteria extracted from the qualitative stage, the seven-continuum questionnaire was converted and performed on the randomly selected sample group. Data analysis was used in quantitative section in descriptive statistics (drawing tables, statistical characteristics and graphs) and inferential statistics (confirmatory factor analysis, T-test, one-way variance analysis and K-S test to ensure normality of the research population). 1-Doctrinal 2-Personality Traits3-Academic Background4- Identity 5-Social Dimension 6-Skill Dimension. And 14 Components and 88 Indicators for Admission and Recruitment Pattern of Teacher Students in Farhangian University.