خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی نوروفیدبک و اثر درمانی آن بر روی کودکان اختلال یادگیری
است. در این پژوهش از 10 مقاله علمی پژوهشی فارسی و 5 مقاله انگلیسی استفاده، و
به روش کتابخانه ای انجام شده که در آنها سازه نوروفیدبک برروی کودکان اختلال
یادگیری مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش نگاهی اجمالی دارد به نوروفیدبک
که شامل تعریف، عوامل و پیآمدها است که کمک به پیش بینی تاثیر نوروفیدبک بر روی
کودکان اختلال یادگیری و در نتیجه پیشگیری از آن میکند بنا بر نتایج بدست آمده با
کارآمدی در آنها می توان عملکرد تحصیلی برخی از فراگیران اختلال یادگیری به خصوص
در زمینه دقت و توجه را بهبود بخشیده و مانع از فرسودگی تحصیلی شود
ملخص الجهاز:
در اين پژوهش از ١٠ مقاله علمي پژوهشي فارسي و ٥ مقاله انگليسي استفاده ، و به روش کتابخانه اي انجام شده که در آن ها سازه نوروفيدبک برروي کودکان اختلال يادگيري مورد بررسي قرار گرفته است .
علائم زير ميتواند نشانه اختلال يادگيري باشد اشکال در فهميدن و پيروي کردن از دستورالعمل ها، اشکال در به ياد آوردن مطالبي که به او گفته شده است ، ضعف هماهنگي در راه رفتن ، ورزش کردن يا مهارت هايي از قبيل نگه داشتن يک مداد، گم کردن يا جا گذاشتن وسايل مورد نياز، اشکال در فهميدن مفهوم زمان ، مقاومت در مقابل انجام دادن تکاليف يا فعاليت هايي که نياز به خواندن ، نوشتن يا رياضيات دارد، عدم توانائي در انجام تکاليف بدون کمک قابل توجه ، اعتراض يا واکنش هاي هيجاني شديد زماني که تکاليف تحصيلي از قبيل تکاليف خانگي يا خواندن به وي واگذار ميشود.
(1395 1 Hyperactivity and lack of attention 2 Cortese 3 Van 4 Alkoby 5 Multifactorial 6 Triggers عامل ديگر لکنت در مدل فوق اختلال در عملکرد عصبي زيربنايي براي توليد گفتار است که درمان هاي رفتاري مانند برنامه ٔ ليدکامب به اين فاکتور نميپردازند.
ظاهر فرد مبتلا به اختلال يادگيري در مقايسه با ساير همسالان خود طبيعي بوده و از رشد جسمي مناسب و هوش نسبتاً عادي برخوردار هستند ليکن توانايي لازم در بعضي يا تمام مهارت هاي اساسي مانند گوش کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، هجي کردن يا انجام محاسبات رياضي را ندارند و حافظه فعال آنان داراي نقص ميباشد.