خلاصة:
رهبری امروزه جایگاه وسیعی در فرهنگ مدیریت پیدا کرده است و با اینکه رهبری و مدیریت در هم گره خوردهاند ولی هرکدام فعالیتها و وظایف منحصر به فرد خود را دارا میباشند. انتخاب شیوه درست و متناسب با شرایط در رهبری از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ زیرا بر روی فعالیتها و اعمال دیگر افراد اثرگذار خواهد بود. نوع نگاه به انسانها و کارکنان است که شیوه رهبری را تعیین میکند. از طرفی رسانه، به دلیل ماهیت چندوجهی و پیچیده خود، از ویژگیهای متمایزی برخوردار است و این امر موجب شده است مدیریت و رهبری رسانه، در عین وجوه تشابه با سایر مدیریت و رهبریهانیازمند طراحی متمایزی باشد. شیوه جمع آوری اطلاعات در این پژوهش کیفی که با هدف شناخت تفاوتهای بین مدیریت و رهبری در رسانه صورت گرفته، استفاده از شیوه اسنادی و کتابخانهای و ابزار فیش برداری بوده است.
Leadership has found a large place in the culture of management today, and although leadership and management are intertwined, each has its own unique activities and tasks. Choosing the right approach to the situation in leadership is very important. Because it will affect the activities and actions of other people. It is the way we look at people and employees that determines our leadership style. On the other hand, the media, due to its multifaceted and complex nature, has distinct characteristics, and this has caused the management and leadership of the media, while having similarities with other management and leadership, need a different design. The method of data collection in this qualitative study, which was conducted with the aim of recognizing the differences between management and leadership in the media, was the use of documentary and library methods and fish-taking tools
ملخص الجهاز:
سوم: جنبه رهبری توانایی وی در به کارگیری شکلهای مختلف قدرت برای اعمال نفوذ در رفتار پیروان از راههای گوناگون است (رضائیان، 1391 به نقل از سینایی و منظری توکلی، 1395) در پی تلاشهایی جهت تبیین تفاوت بین مدیریت و رهبری، در دهههای اخیر مکاتب رهبری و نظریات متعددی در زمینه رهبری شکل گرفته و به جامعه علمیمعرفی شده است.
درواقع سبک رهبری مناسب، یک عامل تسهیل کننده و برانگیزنده کارکنان است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار آنان تأثیر میگذارد (رجایی پور، احمدی و بابایی، 1389) از آنجایی که سازمانهای رسانه ای از این مبحث مستثنی نیستند لذا روشن سازی تفاوت بین مدیریت و رهبری در این سازمانها نیز ضروری به نظر میرسد؛ زیرا برنامه ریزی تولید و توزیع پیام که گاه تحت عنوان مدیریت تولید و توزیع پیام در رسانه نیز مطرح میشود، در بستر فرهنگی جامعه صورت میگیرد و رسانه به عنوان عامل پیوند میان تمام اجزای جامعه در شکل گیری و تحقق فرهنگ عمومینقش تعیین کننده دارد.
بر این اساس جایگاه و نقش یک رهبر، به وی قدرت اثر گذاری بالایی روی افراد سازمان و سوق دهی آنان به سوی اهداف برنامه ریزی شده سازمان را میبخشد و همین امر اهمیت شناخت تفاوت بین مدیریت و رهبری و نیز به کار راههای اثرگذاری بیشتر روی سازمان را دوچندان میکند.