خلاصة:
زمینه و هدف: با توجه به تغییرات شگرف امروزی سازمانها نیز، ارائه راهبردهایی برای پیادهسازی الگوی طراحی شده الزامی است به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب و ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر داده، اکتشافی و از نظر ماهیت، داده بنیاد خود ظهور است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از همه خبرگان حوزه با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی- تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی به تعداد 33 نفر میباشد، که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند. ابزار سنجش پژوهش را فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته (پژوهشگر ساخته) که بر اساس کدگذاری باز و محوری بدست آمده، تشکیل میدهد که فرم مزبور برای خبرگان ارسال و به مدد مصاحبه فن دلفی و بارش مغزی، خبرگان به اشباع نظری رسیدند. یافتهها: ابتدا با نظر خبرگان تعداد 2 بعد، 23 مولفه و 145 شاخص برای طراحی الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب نهایی شد و پس از مشخص نمودن ترتیب و اولویت قرار گرفتن آنها، الگوی مورد نظر تحقیق طراحی شد. سپس مصاحبه با خبرگان برای ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت مجددا انجام شد تا با دستیابی به اشباع نظری، راهبردهای مورد نیاز تعیین و ارایه شوند. نتیجهگیری: در راستای پیادهسازی الگوی طراحی شده در دولت جمهوری اسلامی ایران، تعداد 23 راهبرد برای 11 مولفه در 2 بعد تعیین گردید که مهمترین راهبرد برای دستیابی به مقصود این پژوهش، تشویق کارآفرینی به صورت همه جانبه، کلنگر و پایدار و کم اهمیتترین راهبرد، بازتوزیع یکسان فرصتها و ظرفیتها در میان اقشار مختلف جامعه مشخص شدند.
Todays, the governments have to design a model to attract and develop human and nonhuman capitals and self-sufficiency in employment and earning money, in addition to identify entrepreneurial government and good governance, to be able in efficient and effective enterpreneurship. it is necessary to provide the strategies to implement the model designed.accordingly, the aim of this study is to present a hybrid model for entrepreneurial government and good governance and provide implementation strategies in the body of the government of Islamic Republic of Iran. The method of this research is objectively applied and in terms of data, it is an exploratory mixed one, and a self-emerging and data driven in terms of the nature and type of study. The statistical population contains all PhD experts including 30 managers in Islamic Azad University. Measurement tool is a semi-structured interview form based on open and axial encoding sent to the experts. At first, 2 dimensions, 23 components and 145 indicators are held to provide the research pattern and then interviewing with the government experts to collect more data, achieve theoretical saturation. At last, after collecting the data by Content Analysis method, 23 strategies, 11 components and 2 dimension are determined