خلاصة:
هدف از این تحقیق بررسی و مطالعه در رابطه با ویژگی ها و عملکرد ذهن و همچنین ارتباط
آن با یادگیری و زبانشناسی می باشد. ابتدا در این مطالعه سعی بر این است که تعریف کاملی
از ذهن از دیدگاه محققان متفاوت ارائه شود و در ادامه نیز به بررسی ویژگی ها و خواص ذهن
پرداخته شده است. علاوه بر این که محقق در این مطالعه نظریه های شناختی، رفتارگرایی و
ساختارگرایی را مورد بررسی قرار داده، به ارتباط بین ذهن و عملکرد آن در حوزه زبانشناسی
نیز اشاراتی داشته است. نظریه های یادگیری، شرایط حصول یا عدم حصول یادگیری را تحلیل
کرده و در دو مجموعه بزرگ رفتاری و شناختی طبقه بندی می شوند. نظریه های رفتاری:
طرفدارانش معتقدند که رفتار به وسیله ی تجارب قابل مشاهده تبیین می شود. - نظریه های
شناختی : آنان بر این باورند که یادگیری، یک فرآیند درونی است که ممکن است به صورت
تغییر فوری در رفتار آشکار، ظاهر نشود بلکه به صورت تواناییهایی در فرد ایجاد و در حافظه
ی او ذخیره میشود و هر وقت که بخواهد، می تواند آن توانایی ها را مورد استفاده قرار دهد.
لازم به ذکر است که این تحقیق مروری بر تحقیقات انجام شده پیشین می باشد.
ملخص الجهاز:
- نظريه هاي شناختي : آنان بر اين باورند که يادگيري، يک فرآيند دروني است که ممکن است به صورت تغيير فوري در رفتار آشکار، ظاهر نشود بلکه به صورت تواناييهايي در فرد ايجاد و در حافظه ي او ذخيره ميشود و هر وقت که بخواهد، مي تواند آن توانايي ها را مورد استفاده قرار دهد.
مارتا فره (٢٠٠٣) علوم شناختي و رونشناسي شناختي را اين گونه توصيف مي کند: علوم شناختي (Cognitive science) که به طور ساده به صورت «پژوهش علمي درباره ذهن و مغز» تعريف ميشود، شاخه اي ميان رشته اي است که از رشته هاي مختلفي مانند روان شناسي، فلسفه ذهن ، عصب شناسي، زبان شناسي، انسان شناسي، علوم رايانه و هوش مصنوعي تشکيل شده است .
موضوعاتي ازاين قبيل که انسان چگونه و با چه ساختاري به درک، تشخيص و حل مسئله ميپردازد و اين که ذهن چگونه اطلاعات دريافتي از حواس (مانند بينايي يا شنوايي) را درک ميکند و يا اينکه حافظه انسان چگونه عمل ميکند و چه ساختاري دارد؛ از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان اين رشته ميباشد که با استفاده از روش تحقيق علمي و بررسي موارد قابل مشاهده دنبال ميشود و از اين طريق فرايندها و پديده هاي ذهني مانند باور، خواست و انگيزش مورد مطالعه قرار ميگيرد.
برخي از موارد مهم فرآيندهاي شناختي (ذهني) شامل موارد زير است : ١- ادراک (Perception) ٢- توجه (Attention) ٣- هوشياري (Consciousness) ٤- حافظه (Memory) ٥- هوش (Intelligence) ٦- زبان (Language) ٧- خلاقيت (Creativity) ٨- حل مسئله (Problem solving) 1 Based on article: “The Human Mind – How does it all work?” ٩- يادگيري (Learning) ١٠- قضاوت (Judgment) ١١- تصور (Imagination) ١٢- تصميم گيري (Decision making) ١٣- استدلال (Reasoning) برخي از موضوعاتي چون انگيزش (Motivation) و هيجان (Emotion) نيز در ارتباط با فرآيندهاي ذهني يا کارکردهاي شناختي هستند.