خلاصة:
هدف پژوهش تعیین رابطه ی بین کمالگرایی مادران و ابعاد آن (خودمحور، دگرمحور و اجتماع محور) و سبک-
تفکر مادران و ابعاد آن (عاطفی، رفتاری، گروه بندی، خرافی، تفکر اسرارآمیز و خوش بینی) با انگیزه ی تحصیلی (درونی، بیرونی و بی انگیزگی) در دانشآموزان عادی و تیزهوش بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر عادی و تیزهوش سال اول دبیرستان های مناطق چهارگانه شهرستان کرج در سال تحصیلی 94-1393 ومادران آنها بود. در این مطالعه، با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد239 نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کمالگرایی(هویت و فلت، 1994 )، پرسشنامه ی تفکر سازنده (اپستین و مایر، 1994 ) پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی AMS (والراند و همسالان، 1992 )، . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که در دو گروه عادی و تیزهوش کمالگرایی مادران پیش بینی کننده ی انگیزه ی درونی دانش آموزان نبود، کمالگرایی خودمحور و دگرمحور مادران در گروه عادی تبیین کنندهی انگیزه ی بیرونی دانش آموزان عادی بود و هیچکدام از ابعاد کمالگرایی مادران به تنهایی پیش بینی کننده ی انگیزه ی بیرونی تحصیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش نبود و تنها مولفه ی کمالگرایی خودمحور مادران پیش بینی کننده ی بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش بود. در هر دو گروه عادی و تیزهوش سبک تفکر مادران و مولفه های هیچکدام به تنهایی پیش بینی کننده ی انگیزه ی درونی و بیرونی تحصیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش نبود و سبک تفکر مادران دانش آموزان تیزهوش و ابعاد آن به تنهایی پیش بینی کننده ی بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش نبود ولی سبک تفکر رفتاری مادران دانش آموزان عادی پیش بینی کننده ی بی انگیزگی تحصیلی دانش آموزان عادی بود.
ملخص الجهاز:
نام نويسنده مسئول : سيده خديجه حسيني تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٥/٣ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٧/٩ هدف پژوهش تعيين رابطه ي بين کمال گرايي مادران و ابعاد آن (خودمحور، دگرمحور و اجتماع محور) و سبک - تفکر مادران و ابعاد آن (عاطفي ، رفتاري ، گروه بندي، خرافي، تفکر اسرارآميز و خوش بيني) با انگيزه ي تحصيلي (دروني، بيروني و بيانگيزگي ) در دانش آموزان عادي و تيزهوش بود.
19 - Epstin 20 - Meier 21 - Emoitional coping 22 - Behavioral coping 23 - Categorical coping 24 - personal Superstious thinking 25 - Marshall Reeue 26 - Akbas 27 - Kan يکي از متغيرهاي مهم اثرگذار بر فرسودگي تحصيلي که در اين پژوهش به آن توجه شده است ، کمال گرايي است .
با توجه به آنچه که بيان شد پژوهش هاي اندکي در زمينه ي رابطه ي کمال گرايي و سبک تفکر مادران با انگيزش تحصيلي در دانش آموزان دختر انجام شده است ، بنابراين انجام چنين پژوهشي ضروري به نظر ميرسد.
جدول ٧، خلاصه مدل رگرسيون ، تحليل واريانس و مشخصه هاي آماري رگرسيون مربوط به ابعاد کمال گرايي مادران و انگيزه بيروني تحصيلي دانش آموزان عادي و تيزهوش (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج رابطه ي کمال گرايي و انگيزه بيروني تحصيلي به عنوان متغير پيش بين و متغير ملاک در معادله رگرسيون به صورت همزمان تحليل شد.
جدول ٩ خلاصه مدل رگرسيون ، تحليل واريانس و مشخصه هاي آماري رگرسيون مربوط به ابعاد کمال گرايي مادران و بيانگيزگي تحصيلي دانش آموزان عادي و تيزهوش (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج رابطه ي کمالگرايي و بيانگيزگي تحصيلي به عنوان متغير پيش بين و متغير ملاک در معادله رگرسيون به صورت همزمان تحليل شد.