خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر اشتیاق تحصیلی،
سرزندگی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس شهر تهران بود.
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه
آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1399-
1398 بودند که از بین آنها 30 نفر برای گروه آزمایش و 30 نفر هم برای گروه کنترل به روش
نمونه گیری خوش های تصادفی و درون هر خوشه تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری
دادهها از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و خودتنظیمی استفاده شد. گروه آزمایش
طی 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای مطالعه قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ
آموزشی دریافت نکرد. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره
تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای مطالعه بهطور معناداری موجب افزایش
اشتیاق تحصیلی، سرزندگی و خودتنظیمی تحصیلی در مرحله پس آزمون شده است(p<0/01)
ملخص الجهاز:
نام نويسنده مسئول : سعيده دروگر تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٩/٢٦ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١١/٢ هدف از انجام پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي مطالعه بر اشتياق تحصيلي، سرزندگي تحصيلي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دهم مدارس شهر تهران بود.
سرزندگي تحصيلي به معناي توانايي موفقيت آميز دانش آموزان و دانشجويان در مواجهه با موانع و چالش هاي تحصيلي و فائق آمدن بر آن ها است (کامرفورد، باتيسون و 1 Selcuk, Caliska & Erol 2 educational eagerness 3 Williams 4 Lenin&bering& Pintrich 5 Ronnel B.
ازآنجاييکه در مدارس ، نحوه 8 Comerford, Batteson & Tormey 9Solberg 10 Martin 11 Victor, Scambler, Bowling & Bond 12 Martin&marsh 13 Hawkley & Cacioppo 14 Lockenhoff 15 self-control و کيفيت مطالعه کردن دانش آموزان بر اساس تکنيک يا مهارت خاصي آموخته نميشود، آموزش مهارت هاي صحيح مطالعه ازجمله مداخله - هايي است که ميتواند بر اشتياق تحصيلي و سرزندگي تحصيلي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان تأثير داشته باشد.
اگرچه شواهد پژوهشي بر اثربخشي مهارت هاي مطالعه بر شاخص هاي عملکرد تحصيلي و حل 16 Costa 17 Taler , Sánchez, Velez 18 Bulent, Hakan, -Aydin 19 Wibrowski, Matthews, Kitsantas 20 Khalil, Hawkins, Crespo, Buggy 21 plus چالش هاي تحصيلي تأکيددارند، بااين حال مهارت هاي مطالعه موضوع مهمي است که در آموزش وپرورش ما هنوز توجه چنداني به آن نشده است .
[the Relationship Between the Perception Of Learning Environment and -Academic Buoyancy through Mediating Cognition, Metacognition, Achievement Motive and Self-Efficacy among Students].