خلاصة:
پیش زمینه و هدف: بازی درمانی تاثیر مثبتی بر ارتقای خودپنداره و کاهش پرخاشگری کودکان
دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی درمانی دیالکتیکی بر کاهش پرخاشگری و افزایش
خودپنداره کودکان کار انجام شده است.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بوده
است. جامعه پژوهش حاضر را کودکان کار مدرسه مهربانی منطقه 17 شهر تهران در سال 1397
تشکیل می دهند، که با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از کودکان کار 8 -11 ساله مدرسه
مهربانی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای سنجش
متغیرهای پژوهش پرسشنامه خود پنداره کودکان پیرز - هریس و پرسشنامه خشم کودکان نلسون و
همکاران ( 2000 ) می باشد. پروتکل آموزشی (برگرفته از کداسن و شفر) طی 10 جلسه، 90 دقیقه ای
یک روز در هفته برای گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های
آماری توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: با توجه به یافته های پژوهش بازی درمانی دیالکتیکی موجب افزایش خودپنداره و کاهش
پرخاشگری کودکان کار شده است.
نتیجه گیری: مطابق با یافته های این پژوهش بازی درمانی با استفاده از گفت و گوی دیالکتیکی تاثیر
مثبتی بر افزایش خودپنداره و کاهش پرخاشگری کودکان کار دارد. همچنین بازی درمانی با استفاده
از گفتگوی دیالکتیکی راهبرد مفیدی برای کاهش پرخاشگری و افزایش خودپنداره کودکان کار می
باشد.
ملخص الجهاز:
مطالعه حاضر با هدف بررسي تاثير بازي درماني ديالکتيکي بر کاهش پرخاشگري و افزايش خودپنداره کودکان کار انجام شده است .
يافته ها: با توجه به يافته هاي پژوهش بازي درماني ديالکتيکي موجب افزايش خودپنداره و کاهش پرخاشگري کودکان کار شده است .
نتيجه گيري: مطابق با يافته هاي اين پژوهش بازي درماني با استفاده از گفت و گوي ديالکتيکي تاثير مثبتي بر افزايش خودپنداره و کاهش پرخاشگري کودکان کار دارد.
روش نمونه گيري در دسترس بود ، به اين صورت که از ميان کودکان کار ٨ تا ١١ ساله دختر و پسر مشغول به تحصيل در مدرسه کودکان کار منطقه ١٧، ٥٠ نفر (٢٥ دختر، ٢٥ پسر) انتخاب شدند و پس از آن به صورت هدفمند ٢٠ کودک که در بازه نرمال در هر دو مقياس قرار داشتند، کنار گذاشته شده و ٣٠ کودک باقي مانده که ملاک هاي ورود به پژوهش را که شامل شش ماه سابقه کار، نمره خارج از 8wright 9 Basco 10Thase 11 Tampson 12 Rudolph نرم سالم در هر دو مقياس خودپنداره و پرخاشگري و سن بين ٨تا١١ سال را داشتند، انتخاب شدند و تصادفي در دو گروه آزمايش ١٥ نفر و کنترل ١٥ نفر جاي گرفتند و گروه آزمايش نيز ريزشي نداشت .
با توجه به نتايج حاصل از اين پژوهش و پژوهش هايي که صورت گرفته اند، مي توان گفت که بازي درماني ديالکتيکي بر خودپنداره و پرخاشگري کودکان کار موثر است .
The effects of child-centered group play therapy on self concept, depression, and anxiety of children who are homeless.