خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اساس مدل 4H بر خودتنظیمی
شناختی هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی معتادان مصرف کننده متادون شهرستان ملارد انجام
شد. حجم جامعه آماری در حدود 180 نفر و تعداد نمونه با توجه به نیمه آزمایشی بودن پژوهش
حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن با اندازه اثر 0/50 و آلفای 0/05 و توان آزمون 97 برابر 30
نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی عاطفی مارس، پرسشنامه
خود کار آمدی اجتماعی نوجوان و پروتکل آموزش مهارت های زندگی 4h بود. نتایج تحلیل
کوواریانس نشان داد آموزش مهارت های زندگی به روش 4h منجر به بهبود خودتنظیمی شناختی
و خودکارآمدی اجتماعی معتادان شد. از اهداف مهم آموزش مهارت های زندگی، آموزش مهارت
هایی از قبیل مهارت خودآگاهی، حل مساله، تصمیم گیری، ارتباط موثر و .... میباشد که به فرد
توانایی حل مساله و گذر از مشکلات زندگی میدهد، بنابراین این افراد احساس خودکارآمدی بالاتری
خواهند داشت.
ملخص الجهاز:
تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس مدل H٤ بر خودتنظيمي شناختي هيجاني و خودکارآمدي اجتماعي معتادان مصرف کننده متادون محمد امين خليفه ١، فاطمه رضائيان ٢ ١ فارغ التحصيل کارشناس ارشد روانشناسي عمومي،دانشکده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي ملارد، البرز، ايران .
نام نويسنده مسئول : محمد امين خليفه تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٦/١٧ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٨/٢٦ پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس مدل H٤ بر خودتنظيمي شناختي هيجاني و خودکارآمدي اجتماعي معتادان مصرف کننده متادون شهرستان ملارد انجام شد.
مهارت تصميم گيري اجتماعي يکي از اجزاي مهارت هاي زندگي است ، آموزش اين مهارت به ارتقا سلامت روان افراد سومصرف کننده مواد کمک مي کند(الياس و کرس ، ٢٠٠٤، به نقل از اوليا و همکاران ، ٢٠٠٦).
بناباين با توجه به مطالب مطروحه پژوهشگر درصدد است به بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس مدل H٤ بر خودتنظيمي شناختي هيجاني و خودکارآمدي اجتماعي معتادان مصرف کننده متادون بپردازد.
٢- آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس مدل H٤ بر خودکارآمدي اجتماعي معتادان مصرف کننده متادون تاثير معنادار دارد.
در اين طرح آموزش مهارت هاي زندگي به عنوان متغير مستقل و خودتنظيمي شناختي هيجاني و خودکارآمدي اجتماعي به عنوان متغيرهاي وابسته در نظر گرفته شده است .
فرضيه اول : آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس مدل H٤ بر خودتنظيمي شناختي هيجاني معتادان مصرف کننده متادون تاثير معنادار دارد.
فرضيه دوم : آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس مدل H٤ بر خودکارآمدي اجتماعي معتادان مصرف کننده متادون تاثير معنادار دارد.
Social exclusion, personal control, self- regulation, and stress among substance abuse treatment clients.