خلاصة:
چکیده هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختی بر علائم اختلال کمبودتوجه / بیشفعالی و تکانشگری دانشآموزان دبستان دوره اول (اول تا سوم ابتدایی) بود. روش تحقیق این پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. پس از غربالگری دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی ارجاعی به مراکز مشاوره نواحی 3 و 5 تبریز که دارای اختلال یادگیری و بیشفعالی بودند، 30 دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پس از اجرای پیش آزمون (آزمون کانرز فرم معلم) برای هر دو گروه، بسته آموزشی بازیدرمانی در طی 10 جلسه یکساعته به گروه آزمایش ارایه گردید و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و دادهها پس از گردآوری با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس (آنوا) و کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مقیاس فرم معلم کانرز (در سطح 001/0>p) در پس آزمون تغییر معنیداری داشت. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که علائم کمبودتوجه / بیشفعالی و تکانشگری تحت تاثیر بازیدرمانی، در قالب طرح آزمایشی اخیر کاهش داشته و این رویکرد به درمانگران و متخصصان روانشناسی پیشنهاد میگردد.
Abstract: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy games on attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the prevalence of primary school students (first to third grade). Research method This quasi-experimental study was performed with pre-test and post-marketing with control group. After screening for elementary school students referred to the counseling centers of Tabriz 3 and 5 districts with learning disabilities and hyperactivity, 30 students were selected and randomly divided into two experimental groups (15 subjects) and control (n = 15). After performing the pre-test (Converse Teacher's Form Test) for both groups, a therapeutic game package was provided to the experimental group during 10 sessions and the control group did not receive any training. Then, the post-test was performed for both groups and the data were analyzed by descriptive statistics, ANOVA and ANCOVA. The test group scores were significantly different in the post test after the test group compared to the control group at the Converge Teacher's Scale (p <0.001). According to the results, it can be concluded that the symptoms of lack of attention / hyperactivity and impulsivity under the influence of therapeutic games have been reduced in the form of a recent experimental design, and this approach is recommended to therapists and psychologists.