خلاصة:
این مقاله با ارایه یک جهتگیری نوآورانه برای فعالیتهای میدانی، به بررسی دیدگاهی میانرشتهای در پژوهشهای مربوط به موزه پرداخته است. این بررسی با استفاده از مفهوم «دانش اشیا»، روشهای شناختی که از تعامل انسان با اشیای فیزیکی ناشی شده است را توصیف و سپس مستندسازی قدرت اشیا برای تعریف مفهوم «تجربه زیسته» از زمان، مکان و هویت با یک دیدگاه کاربردی و نظری در مورد اشیا ملموس و رابطه آنها با تجربه زیسته ارایه میشود. از طریق دانش اشیا، استدلال بر این است که موزه میتواند نفوذش را در بازدیدکنندگان بهتر درک کند. برای استفاده از این دیدگاه، پدیدارشناسی راهی برای کشف ارتباط میان تجارب فرد بازدیدکننده و اشیا موزهای ارایه میدهد و متخصصان امر را در درک بهتر معنای موزهها و ارتباط آنها با دنیای انسانی ما یاری میکند. در این فرآیند، درگیر شدن مجدد با موزها به لحاظ شناختی مورد بررسی قرار میگیرد. همگرایی دانش اشیا و پدیدارشناختی نهتنها مسیرهای جدید و مهیجی را برای توسعه مطالعات میانرشتهای مرتبط با موزهها ارایه میکند بلکه بهطور همزمان درک ما از تجربه انسانی را نیز بهبود میبخشد.
ملخص الجهاز:
این بررسی با استفاده از مفهوم «دانش اشیا»، روشهای شناختی که از تعامل انسان با اشیای فیزیکی ناشی شده است را توصیف و سپس مستندسازی قدرت اشیا برای تعریف مفهوم «تجربه زیسته» از زمان، مکان و هویت با یک دیدگاه کاربردی و نظری در مورد اشیا ملموس و رابطه آنها با تجربه زیسته ارائه میشود.
در چارچوب «دانش اشیا»، شیء مورد نظر فرد بازدید کننده را در محیط موزه هدایت کرده و وی را بر طبق یک الگوی شناختی و معنایی به دنبال کشف جزییات بیشتر کنترل می کند و بر یک مدل جدید برای ایجاد ارتباطات قوی بین محتوا و رسانه تأکید دارد.
3- چگونه یک شیء در موزه شناخته می شود؟ نمایش الگوهای مادی، فرهنگی و شخصی در موزه به راحتی قابل تشخیص است، اما چگونه است که ما از این طریق اشیا را میشناسیم؟ توجه به روش های استفاده از و تعامل کارشناسان و بازدید کنندگان موزه با اشیا، عنصر اساسی بعدی در درک مطالعه اشیا در این زمینه است.
استراتژی های کار میدانی ارائه شده در اینجا دانش شیء را با استفاده از روش پدیدارشناسی برای بررسی تجربه تعاملات بین بیننده و شیئ در محیط موزه مطالعه می کند.
A meandering of the many meanings of objects in museums, 1999.
In Civilizing the museum: The collected writings of Elain Heumann Gurian (pp.
American Association of Museums Annual Meeting, Denver, CO.
Paper presented at the American Educational Research Association Annual Meeting, New York.