خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین میزان توجه کتاب های کار و فناوری دوره اول متوسطه به مولفه های سواد
اطلاعاتی است، جامعه پژوهش کلیه کتب درس کار و فناوری دوره متوسطه اول در سال تحصیلی ١٤٠٠-
١٣٩٩و حجم نمونه، قسمت فناوری از کتب کار و فناوری بوده، است، ابزارگردآوری اطلاعـات سـیاهه
وارسـی محقـق سـاخته است که روایی و پایایی آن توسط کارشناسان تایید شد، تجزیه و تحلیل دادهها بر
اساس شاخص های آمار توصیفی بااستفاده از نرم افزار Spss است. نتایج به دست امده نشان دادکه
محتوای فناوری کتب کار وفناوری دوره متوسطه اول، ٥٩/٥٥درصدبه قسمت متن و ١٤/٨٨ درصد به
قسمت تصویر و ٢٥/٥٧ درصد به قسمت پرسش های کتب، اختصاص یافته است که کمترین توجه در
قسمت تصویر ١٤/٨٨ درصد و بیشترین توجه به مولفه های سواد اطلاعاتی در قسمت متن با ٢٥/٥٧ درصد
بوده است. در تحلیل سیاهه محتوا این نتایج به دست آمد. در تحلیل مولفه بررسی استفاده موثر از منابع
اطلاعاتی پس از تحلیل در مجموع متن و تصویر و پرسش های کتاب هفتم ١١/٠٥ درصد پایه هشتم
٥/٢٦پایه نهم ٢/٥٦ درصددر تحلیل مولفه بررسی تشخیص صحیح نیازهای اطلاعاتی پس از تحلیل کتاب
هفتم نتیجه ١٣/٣٦ درصدپایه هشتم. و. پایه نهم موردی مشاهده نشد در تحلیل مولفه بررسی تدوین
راهبردهای مناسب برای جست و جو پس از تحلیل کتاب هفتم نتیجه ٢/٥٦ درصد پایه هشتم ٨/٧٧ درصد
پایه نهم موردی مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
استاديار گروه علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران چکيده مولفه هاي سواد اطلاعاتي است ، جامعه پژوهش کليه کتب درس کار و فناوري دوره متوسطه اول در سال تحصيلي ١٤٠٠- ١٣٩٩و حجم نمونه ، قسمت فناوري از کتب کار و فناوري بوده ، است ، ابزارگردآوري اطلاعـات سـياهه وارسـي محقـق سـاخته است که روايي و پايايي آن توسط کارشناسان تاييد شد، تجزيه و تحليل داده ها بر اساس شاخص هاي آمار توصيفي بااستفاده از نرم افزار Spss است .
يافته هاي پژوهش سوال اول : آيا در محتواي کتاب هاي کار و فناوري دوره اول متوسطه به استفاده موثر از منابع اطلاعاتي توجه شده است ؟ جدول (١): کارو فناوري پايه هاي هفتم ، هشتم و نهم بر اساس مولفه بررسي استفاده موثر از منابع اطلاعاتي )به تصویر صفحه مراجعه شود.
سوال سوم : آيا در محتواي کتاب هاي کار و فناوري دوره اول متوسطه به تدوين راهبردهاي مناسب اطلاعاتي توجه شده است ؟ جدول (٣): کار و فناوري پايه هاي هفتم ، هشتم و نهم بر اساس مولفه بررسي تدوين راهبردهاي مناسب براي جست و جو )به تصویر صفحه مراجعه شود.
سوال چهارم : آيا در محتواي کتاب هاي کار و فناوري دوره اول متوسطه به شناسايي و گزينش اطلاعات توجه شده است ؟ جدول (٤): کار و فناوري پايه هاي هفتم ، هشتم و نهم بر اساس مولفه هاي توجه به سواد اطلاعاتي )به تصویر صفحه مراجعه شود.