خلاصة:
ساختار نحوی یک متن، یکی از مهمترین لایهها و شاخصهای تعیین سبک یک متن است. یک اثر هنری بهصورت یک سیستم نظاممند است که همه عناصر آن با یکدیگر در ارتباط هستند. ساختار نحوی در خوانش متن بسیار مؤثر است و با معنای آن ارتباط تنگاتنگی دارد؛ بهطوریکه بخشی از ادراک ما از نشانهها و شاخصهای نحوی آن حاصل میشود. داستان قِران حبشی داستانی زیبا و حماسهای منثور است درباره دلاوری و عیاری قِران حبشی که روایتپرداز ایرانی، ابوطاهر طرسوسی آن را در قرن ششم نوشته است. در این پژوهش لایه نحوی این داستان و تناسب آن با درونمایه اثر به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است که مهمترین ویژگیهای سبکی آن در لایه نحوی عبارتاند از: بسامد و فراوانی بالای فعل در جملات، فراوانی جملههای ساده، کوتاه و همپایه، فراوانی وابستههای اسمی، تقدیم فعل بر مسندالیه و جابهجایی ارکان جمله به دلایل زیباییشناختی و بلاغی، فراوانی فعلهای کنشی و حرکتی و ایجاد صدای فعال، کاربرد بسیار افعال ساده و پیشوندی، بروز وجهیت (مدالیته) در فعل جمله، فراوانی وجه اخباری، نقش و سپس تناسب آهنگ افتان و خیزان با معنا و عاطفۀ موجود در کلام. همچنین پیوند جملهها آمیختهای از سبک گسسته و همپایه است که کارکردی هنری در متن دارد.
The syntactic structure of a text plays an important role in its style. Artwork is a systematic system in which all its elements are interconnected. The syntax structure is very effective in reading the text and is interrelated with its meaning; as a result, part of our understanding comes from its syntactic clues. The story of QiranHabashi is a beautiful tale and prosed epic on the gallantry and chivalry of the eponymous champion, QiranHabashiwas written by the persian recounteur Abu TahirTarsusi in the sixth century. Using the descriptive-analytic method, this study examines the syntactic layer of the tale and its proportion to the theme. The most important features are: frequency of nominal dependencies; high frequency of verbs in sentences; abundance of short sentences, independent and dependent sentences; frequency and abundance of verbs in sentences, abundance of simple, short and compound sentences, abundance of noun clauses, beginning of verbs, displacement part of sentences because of rhetorical motive, abundance of active and state verbs and creating active voice, use of simple and prefixed verbs, emergence of grammatical mood in verbs of sentences, dominant of indicative mood, and rising and falling intonation in speech. Also, The linkage between the sentences is a blend of disjunctive and conjunctive styles, which is of artistic function in the text
ملخص الجهاز:
در این پژوهش لایـه نحـوی ایـن داسـتان و تناسـب آن بـا درون مایـه اثـر بـه روش توصـیفی-تحلیلـی بررسـی شـده اسـت کـه مهـم تـرین ویژگـیهـای سـبکی آن در لایه نحوی عبارت اند از: بسامد و فراوانی بالای فعل در جملات ، فراوانی جمله هـای سـاده ، کوتاه و هم پایه ، فراوانی وابسته های اسمی، تقدیم فعل بر مسندالیه و جابه جایی ارکان جملـه به دلایل زیباییشناختی و بلاغی، فراوانی فعل های کنشی و حرکتی و ایجـاد صـدای فعـال ، کاربرد بسیار افعال سـاده و پیشـوندی، بـروز وجهیـت (مدالیتـه ) در فعـل جملـه ، فراوانـی وجه اخباری، نقش و سپس تناسب آهنگ افتان و خیزان با معنا و عاطفـۀ موجـود در کـلام .
بنابراین در این پژوهش در پی پاسخ به سؤالات زیر هستیم : الف ) در این اثـر هـم آیـی و هـم نشـینی گـروه هـا و واژه هـای جملـه چگونـه اسـت و ویژگیهای برجسته لایه نحوی این داستان چیست ؟ و ساخت غالب نحوی آن کدام است ؟ ب ) آیـا تناسـبی میـان سـاخت نحـوی ایـن داسـتان و درون مایـه و سـاخت و لحـن و بن مایه های حماسی و پهلوانی آن وجود دارد یا خیر؟ ٣.
در این پـژوهش بیش تر سعی بر آن اسـت کـه بـه توصـیف و تبیـین لایـۀ نحـوی ایـن داسـتان بـا رویکـرد سبک شناسی لایه ای پرداخته شود؛ بنابراین تعداد ٢٠٠ جمله (ده جمله ابتـدایی از ٢٠ صـفحه مختلــف ) بــه عنــوان پیکــره مطالعــاتی از ایــن داســتان انتخــاب و بررســی گردیــد و از دیگر بخش های داسـتان نیـز بـرای اسـتخراج شـواهد و نمونـه هـا اسـتفاده گردیـده اسـت .