خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سبک زندگی جهادی مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد.
مواد و روش ها:تحقیق حاضر از نظر فلسفه ی پژوهش، پژوهشی کیفی با رویکرد استقرائی بوده، نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری نظری است. در پژوهش حاضر پانزده منبع )مصاحبه شونده( مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. فرایند تحلیل داده ها ساختاری بود و داده ها در سه مرحله کد گذاری، باز، محوری و منتخب تحلیل شدند. گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها، و تشکیل طبقات و مقوله ها و نیز نام گذاری آن ها طی چند مرحله انجام یافت.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سبک زندگی جهادی مدیران آموزشی دارای ابعاد اصلی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، فعالیتهای عبادی و سیاسی، سلامت جسمانی و محیطی، سلامت اجتماع و روانشناختی، دانش محوری، ولایت محوری، روحیه ایثارگری و ساده زیستی میباشد که خود به مقولههای فرعی تقسیم میشوند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از اولویت بندی ابعاد مدل معلوم شد فعالیتهای عبادی و سیاسی، ولایت محوری و دشمنشناسی و روابط انسانی و روحیه ایثارگری در اولویت اول قرار دارند. همچنین سلامت اجتماع و روانشناختی، سلامت جسمانی و محیطی و قناعت و ساده زیستی در اولویت دوم قرار دارند و در نهایت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و دانش محوری در اولویت سوم قرار دارند
Purpose: The aim of this study is to design a jihadi lifestyle model of educational administrators of Islamic Azad University.
Materials and Methods: In terms of research philosophy, the present study is a qualitative research with inductive approach. Sampling in this research is theoretical sampling. In the present study, fifteen sources (interviewees) were examined and analyzed.The data analysis process was structural and the data were analyzed in three stages of coding, open, axial and selected.Data collection and analysis, and class formation And the categories and their naming were done in several stages.
Findings: The research findings indicate that the jihadi lifestyle of educational managers has the main dimensions of educational and research activities, religious and political activities, physical and environmental health, social and psychological health, knowledge-based, province-centered, self-sacrificing and simple biological Which themselves are divided into subcategories.
Conclusion: According to the results obtained from prioritizing the dimensions of the model, it was found that devotional and political activities, central province and hostility, and human relations and the spirit of self-sacrifice are the first priority. Also, social and psychological health, physical and environmental health, contentment and biological simplicity are in the second priority, and finally, educational and research activities and knowledge-based are in the third priority.