خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد به ارائه نحوه آماده سازی اخبار و پرداختن سایتهای خبری بیبیسی فارسی، صدای آمریکا و العالم نسبت به موضوع ازدواج سفید در یک بازه زمانی یکسان بپردازد تا ضمن بیان تفاوتها و تشابهات خبری در قبال آن، مولفههای مرتبط را شناسایی و عرضه نماید. هدف از این پژوهش بازنمائی تطبیقی اخبار "ازدواج سفید" می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش شامل 3 هدف اصلی و 7 هدف فرعی و 12 فرضیه بوده و روش نمونهگیری در این پژوهش به صورت تمامشماری است و شامل همه اخباری است که در سایتهای مذکور ثبت شدهاند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نحوه گزینشگری، شناخت شیوهها و شگردهای بازنمایی پدیده اجتماعی" ازدواج سفید" در سایت های خبری العالم، بیبیسی فارسی و صدای آمریکا بود. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتواست. در تحلیل محتوا پژوهشگر پیامهایی را که تولید کردهاند مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. در این پژوهش کلیه اخبار مرتبط با ازدواج سفید (در سالهای 1396 و 1397) که در سایتهای خبری "العالم"،"بی بی سی" و " صدای امریکا"درج شده است، به عنوان جامعه آماری محسوب میشود. روش نمونهگیری به صورت تمامشماری است و برای انجام این تحقیق تمام اخبار مرتبط با ازدواج سفید مندرج در سایتهای خبری مزبور؛ جمعآوری، از طریق برگههای کدگذاری و منطبق با دستورالعمل، کدها استخراج و دادهها از طریق نرمافزارSPSS پردازش شد.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در بازنمایی پدیده اجتماعی" ازدواج سفید" در رسانه ها، پوشش خبری با استفاده از شیوه ها و تکنیک های رسانه ای بازنشر شده بود. همچنین رابطه معناداری میان سایتها از نظر میزان پوشش اخبار اختصاص داده شده به پدیده ازدواج سفید قابل مشاهده بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش بیشترین اخبار مرتبط با پدیده ازدواج سفید توسط سایت خبری بی بی سی فارسی و در قالب اخبار فرآیند مدار با تیترهای استنباطی و با بهره گیری از ارزش های خبری برخورد در حوزه های اجتماعی و قضایی پوشش داده شده بود.
ose: The present study tries to present the news preparation and coverage of BBC Persian, VOA and Al-Alam news sites on the subject of white marriage in the same period of time in order to identify differences and similarities in the news, identify the relevant components and Offer. The purpose of this study is a comparative representation of "white marriage" news.
Materials and Methods: This study includes 3 main objectives, 7 sub-objectives and 12 hypotheses. The sampling method in this study is a census and includes all the news that are recorded in the mentioned sites. The main purpose of this study was to investigate how selectivity, knowledge of methods and techniques of representing the social phenomenon of "white marriage" in the news sites of Al-Alam, Persian BBC and VOA. The research method used in this research is content analysis. In content analysis, the researcher analyzes the messages they have generated. In this study, all news related to white marriage (in 1396 and 1397) that have been published in the news sites "Al-Alam", "BBC" and "Voice of America", is considered as a statistical population. The sampling method is numerical and to conduct this research, all the news related to white marriage in the mentioned news sites; The collection was extracted through coding sheets and in accordance with the instructions, the codes were extracted and the data were processed using SPSS software.
Findings: The results of the study showed that in representing the social phenomenon of "white marriage" in the media, news coverage was republished using media methods and techniques. Also, a significant relationship was observed between the sites in terms of the amount of news coverage dedicated to the phenomenon of white marriage.
Conclusion: Based on the research findings, most of the news related to the phenomenon of white marriage was covered by the BBC Persian news site in the form of process-oriented news with inferential headlines and using the news values of dealing in social and judicial spheres.