خلاصة:
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدیریت نوآوری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، اساتید دانشگاههای آزاد استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1537 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 308 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت نوآوری با 66 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت نوآوری دارای 8 است و فرهنگ سازمان با بارعاملی 913/0 دارای رتبه بیش-تر و بعد مشوقهای سازمانی با بارعاملی 834/0 دارای رتبه کمتر است.
The overall purpose of this study was to identify and rank the dimensions of innovation management in Islamic Azad universities of Mazandaran province. This applied research was conducted with a mixed approach (qualitative and quantitative) with an exploratory design. In a small part, a descriptive survey method was used. The statistical population consisted of 20 professors of the free universities of Mazandaran province in the qualitative section and 1537 faculty members of the Islamic Azad universities of Mazandaran province in the quantitative section. Considering the saturation law, 10 people and in a small part, based on Cochran's formula, 308 people were selected as a sample by stratified random sampling method. A researcher-made Innovation Management Questionnaire with 66 questions was used to collect data. The face and content validity of the instrument were confirmed by experts and their combined reliability and Cronbach's alpha were calculated above 0.7. Exploratory and confirmatory factor analysis tests were used to analyze the data. The results showed that innovation management has 8 and the culture of the organization with a factor of 0.913 has a higher rank and then organizational incentives with a factor of 0.834 has a lower rank.