خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رمز ماندگاری معماری میدان نقش جهان با توجه به مبانی حکمت هنر اسلامی بود.
مواد و روش ها: بر اساس ماهیت پرسش تحقیق و با توجه به رویکرد جامعه شناسانه و از آنجا که نمونه های مورد بررسی همگی متعلق به گذشته هستند، این پژوهش از نوع کیفی و به روش تاریخی- تفسیری صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز، به روش کتابخانه ای و مشاهدات میدانی و بهره گیری از اسناد و مدارک تصویری و مکتوب گردآوری شده اند.
یافته ها: با توجه به یافته ها در این پژوهش با نتایج بنیادی سعی در کشف ماهیت اشیاء (بناهای معماری مکتب اصفهان)، پدیدهها، اصول، قوانین ساخت شد و پژوهشگر در نهایت به بازگشایی رموز مرزهای دانش دو رشته علمی فلسفه و معماری پرداخت.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد عوامل متعددی از جمله زیبا شناسی معماری و ویژگی های معماری در عصر صفوی در ماندگاری معماری میدان نقش جهان نقش داشتند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the permanence of the architecture of Naghsh Jahan Square according to the principles of Islamic art wisdom.
Materials and Methods: Based on the nature of the research question and according to the sociological approach and since the studied samples all belong to the past, this research has been conducted qualitatively and in a historical-interpretive manner. The required information has been collected through library method and field observations and using visual and written documents.
Findings: According to the findings in this study, with the basic results of trying to discover the nature of objects (architectural buildings of Isfahan school), phenomena, principles, laws were constructed and the researcher finally rediscovered the mysteries of knowledge boundaries between philosophy and architecture.
Conclusion: The results showed that several factors, including architectural aesthetics and architectural features in the Safavid era, played a role in the permanence of the architecture of Naghsh Jahan Square