ملخص الجهاز:
(همان ، ج ٤، ص ٢٣٩) حاکميت بايد مردم را به رعايت اندازه در پيمانه و ترازو، پرهيـز از هرگونه کم فروشي و فسادانگيزي فراخواند، زيرا هنگامي که کم فروشي ، فريبکـاري و غش در معامله گسترش يافته و امنيت عمومي جامعه در حوزه هـاي مختلـف از بـين برود، زيان آن متوجه همه افراد حتي خود کم فروشان ، فريبکاران و مختل کنندگان امنيت اجتماعي نيز مي شود.
امام باقرعليه السلام در بيان مذمت کم فروشي و هميت مبارزه بـا آن به جديت عمل اميرمومنان استناد کرده است انجا که مي فرمايد: «هنگامي که امير مؤمنان علي (ع ) در کوفه بود همه روز صبح در بازارهاي کوفه مي آمد و بازار به بازار مي گشت و تازيانه اي (براي مجازات متخلفان ) بر دوش داشت در وسط هر بازار مي ايستاد و صدا مي زد: «اي گروه تجار!
در تبيين ساختار مالکيت مطرح شده در نظام اقتـصاد اسـلامي بايـد اذعـان داشـت : خداوند، بر تمام جهان هستي سلطنت واقعي دارد و آيات قران دال بر مالکيـت حقيقـي پروردگار است (بقره ، ٢٥٥، ١٠٧؛ آل عمـران ، ٢٦؛ نـساء، ٥٣؛ مائـده ١٧، ١٨؛ ٤٠، ١٢٠؛ اعراف ، ١٥٨؛ توبه ، ١١٦، اسراء، ١١١؛ طه ، ٦؛ نـور، ٤٢؛ فرقـان ، ٢؛ فـاطر، ١٣؛ ص ، ١٠؛ زمر، ٦؛ شوري ، ٤٩؛ حديد، ٢، ٥؛ بروج ، ٩؛ ملک ، ١) مالکيت حقيقي خداوند مهم تـرين مبناي فلسفي ساختار مالکيت اسلامي است واژه استخلاف و دستور به انفـاق در آيـه " ءبه خدا و پيامبر او ايمان آوريدو از اموالي که خدا شـما را در آن جانـشين خـود قـرار داده انفاق کنيد"(حديد، ٧)، کشف از مالکيت اعتباري (خصوصي ) انسان دارد.