ملخص الجهاز:
بررسي تطبيقي اعلاميه جهاني حقوق بشر با قواعد اسلام جواد وندنوروز رييس شوراي سياست گذاري دبيرخانه حقوق شهروندي فصل اول : اصل کرامت انساني : ١-١-٣ مفهوم کرامت انساني : در مقدمه اعلاميه جهاني حقوق بشــر در مورد اصل کرات ذاتي انسان چنين اشاره شده اســت «از آنجا که شناسايي حيثيت ذاتي کليۀ اعضاي خانواده بشري و حقوق يکسان و انتقال ناپذير آنان اســاس آزادي ، عدالت و صلح را در جهان تشــکيل مي دهد» و در ماده ١ تصريح شــده است : « تمام افراد بشر آزاد به دنيا مي آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق با هم برابرند همه داراي عقل و وجدان مي باشند و بايد نخست به يکديگر با روح برادري رفتار کنند.
اما به لحاظ استحکام شديد ريشه هاي بردگي در جوامع باستاني اگر پيامبر اسلام اقدام به مبارزه خواري بي امان با پديده بردگي مي کرد به متلاشي شدن رشته هاي زندگي اجتماعي و اقتصادي آن دوران منتهي مي گشــت بدين جهت که قانونگذار بزرگ اسلام با تکيه به وحي خداوندي و صفاي کامل روحي که واقعيات را در اختيار او مي گذاشــت با منطق بسيار روشن به آزادي بردگان و ريشه کن کردن آن اقدام فرمود و لذا مبارزه با اين مسئله و ريشــه کن کردن آن به صورت تدريجي صورت پذيرفت در هر حال اسلام اصل نفي 693 بردگي را در کليت مورد قبول قرار داده اســت و چهارده قرن پيش از تصويب اعلاميه به گونه هاي مختلف به مبارزه يا بردگي و تلاش براي آزاد سازي انسان اقدام کرده است .