خلاصة:
هدف این پژوهش پرداختن به چالش وحدت اجتماعی در ایامی است که فاصلهگذاری اجتماعی و به تبع آن جایگزینی آموزش غیر حضوری و آنلاین ضرورت یافته است. روش تحقیق، تحلیلی - استنتاجی از نوع پژوهشهای کیفی است. یکی از کارکردهای نظامهای آموزشی ایجاد وحدت اجتماعی است. ولو در برخی مواقع و در برخی سیستمها، یگانگی و همفکری، جای خود را به همشکلی و همسویی دهد. جدای از نقد و بررسیِ نیتِ دولتها، شکلدهی و ایجاد یکپارچکی، امری حیاتی برای حاکمیت است که امکان آن، با حذف حضور، با چالش مواجه شده است. از بین رفتن جایگاه آموزش رسمی با جلوههایی همچون صف ایستادن، گوش کردن به معلم و مدیر و ناظم، توصیههای سر صف، مراسم ارزشی و اردوها، و تأثیر پذیری از مبلمان و جوّ حاکم بر مدرسه ــ و دانشگاه ــ مصادیقی از موارد هستند. حذف این موارد ولو به مدت دو سال، نتایجی متفاوت با آنچه که در اسناد بالادستی مراد است به دست خواهد آمد. کنار رفتن مدرسه در ایام کرونا مصداقی از چالش فوق است. در این مقاله به صورت تحلیلی به این موضوع پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
با ايـن اوصـاف ، اگـر حضـور در مدرسه ٣ براي انسجام اجتماعي٤ مهم تلقي ميشود، آموزش در خانه و عدم حضور، ممکن اسـت به عنوان تهديد براي انسجام و همگرايي اجتماعي مطرح باشـد، هرچنـد حقـوق شـهروندان در فرايند ايجاد انسجام اجتماعي، تحت تأثير برنامه هاي نهان و آشکار سيستم آموزشي قـرار گيـرد.
يکي ضرورت حضور در مـدارس بـراي ايجـاد انسجام اجتماعي و همگرايي، و ديگري رخداد پديده اي که اين امر مهم را حداقل براي برهـه اي غير ممکن يا سخت کرده است و آن آموزش از راه دور و در خانه مي باشد.
به نظر مي رسد تمرين ولو اندک در حوزة آموزش در منزل ، ميتوانـد قـدري از چـالش هـاي آموزشي و حتي اجتماعي را کم کند بخصوص براي سيستم هاي آموزشـي کـه تعلـيم و تربيـت گزينۀ مناسب و تا حدي قدرتمندترين وسيله براي ايجاد انسجام است .
در ساير کشورها اگر مربي منزل هـم بـود بـا توجـه بـه عـدم صـدور مـدرک بـراي چنـين آموزش هايي، عمدتاً آن مربي در نقش کمکي و تقويتي براي محتواي درسي رسمي و با سرفصل تعيين شده ميباشد و به نظر محقق جنس آموزش صرفاً با نگاه تقويت بنيـۀ تحصـيلي فرزنـدان است و با مدرسه زدايي ايوان ايليچ و مـوارد مطـرح شـده در کشـورهاي اروپـايي متفـاوت اسـت .
در اين ميان رفتار و برنامۀ تمرين نشده در ايام قبل از قرنطينه ممکن است ضمن به چـالش کشيدن مسائل آموزشي و محتواي دروس و سرفصل ، در برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي هـم بـا سيستم آموزش به مشکل برخورد کند.