خلاصة:
مساله زیبایی شناسی قرآن، همواره از مسایل پر اهمیت در تاریخ تمدن اسلامی، شهر نشینی و عمران و آبادانی سرزمینهای اسلامی در 15 قرن اخیر بوده که ضروری است با توجه به تغییرات و تحولات خواسته یا ناخواسته ای که در گذر زمان، با وجود شاخصه های اسلامی-قرآنی در متن دین مبین اسلام برای تمدن و شهر سازی، در سبک زندگی مسلمانان صورت گرفته، مورد توجه مجدد قرار گرفته تا از این منظر، به اصلاح سبک زندگی اقدام گردد. در این تحقیق که با رویکرد موضوعی صورت گرفته بدین نتایج دست یافته ایم؛1- هدف قرآن و سنت نبوی از خلال دستور به زیباسازی مکان ها و ساختمان ها این بود که حکمت های بزرگی را که در حفظ مقاصد شریعت است به ویژه دین تحقق بخشد2-در زمینه تمدن و ساخت و ساز ضروری است که کتابها و آثار موجود در میراث خود را که در زمینه محیط زیست و شهرسازی است مطالعه کنیم و در آن ها دقت و توجه ویژه داشته باشیم3-تمدن ها به واسطه عنصر اخلاقی و روحی جاودانه می شوند و رسالت خود را انجام میدهند و به پیشرفت خود ادامه میدهند زیرا ماده بدون روح، ساختمانی بی پایه است و اساس تمدن مسلمانان، دین اسلام است که باید به قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به تفصیل و اجمال پرداخت تا آن پایه ها را کشف کرد.
ملخص الجهاز:
تأثیر عنصر زیباییشناسیِ قرآنی بر تقویت ارزشهای انسانی و تمدنی(با تاکید بر مسئله شهرنشینی) چکیده: مسئله زیباییشناسی قرآن، همواره از مسایل پر اهمیت در تاریخ تمدن اسلامی، شهرنشینی و عمران و آبادانی سرزمینهای اسلامی در 15 قرن اخیر بوده که ضروری است با توجه به تغییرات و تحولات خواسته یا ناخواستهای که در گذر زمان، با وجود شاخصههای اسلامی-قرآنی در متن دین مبین اسلام برای تمدن و شهرسازی، در سبک زندگی مسلمانان صورت گرفته، مورد توجه مجدد قرار گیرد تا از این منظر، به اصلاح سبک زندگی، اقدام گردد.
در این تحقیق که با رویکرد موضوعی صورت گرفته، بدین نتایج دست یافتهایم؛ 1- هدف قرآن و سنت نبوی از خلال دستور به زیباسازی مکانها و ساختمانها این بود، که حکمتهای بزرگی را که در حفظ مقاصد شریعت است به ویژه دین، تحقق بخشد؛ 2-در زمینه تمدن و ساخت و ساز ضروری است، کتابها و آثار موجود در میراث خود را که در زمینه محیط زیست و شهرسازی است، مطالعه کنیم و در آنها دقت و توجه ویژه داشته باشیم؛ 3-تمدنها به واسطهی عنصر اخلاقی و روحی جاودانه میشوند، رسالت خود را انجام میدهند و به پیشرفت خود ادامه میدهند.
اوامر و دستورات الهی صرفاً برای عبادت و ذکر الهی و یا ترک امیال نفسانی نیامده، بلکه این اوامر، برای دقت نظر بیشتر به هدف بهرهگیری از هستی و زیباییهای موجود در آن و ایجاد ارتباط بین این مسایل زیبایی شناختی و عقاید انسان است، تا آنجا که خداوند سبحان طبق روایت شریفه، صفت زیبایی را برای خالق نیز قرارداده و خود، خالق، زیبایی را نیز دوست داشته و کسی را که خود را زیبا میسازد نیز دوست دارد؛ پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَال» (کلینی، 1407ق، ج 6، ص 438؛ عیاشی، 1380ق، ج 2، ص15).