خلاصة:
زندگی انسانها در شهرها وابسته به عوامل مختلفی است. یکی از نیازهای زندگی انسانها در سطح شهر، تعاملات اجتماعی است که رفع آن نیازمند فضاهایی در سطح شهر است که مکانهای سوم شهری بهترین فضا برای تعاملات اجتماعی از طریق دلبستگی مکانی است. از اینرو مقالۀ حاضر به بررسی رابطۀ بین دلبستگی به مکان و مکانهای سوم شهری میپردازد. روش تحقیق بهصورت توصیفی-تحلیلی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه 305 نفر از بازدیدکنندگان ائلگلی تبریز است. برای مدل ساختاری از تحلیلعاملی مرتبۀ دوم (SEM) و نرمافزارهای آماری استفاده شد. مطابق نتایج پژوهش، در مدل ساختاری نهایی رابطۀ بین دلبستگی مکانی و مکان سوم شهری ائلگلی، دو بعد مشارکت (جذابیت و خودبیانگری) 6/81 درصد وابستگی مکانی و هویت مکانی 2/79 درصد پیوند اجتماعی را تشکیل میدهند. در کل، جذابیت و پیوند اجتماعی 1/80 درصد وفاداری بازدیدکننده را به خود اختصاص میدهد. درنتیجه مکانهای سوم شهری (ائلگلی) در شکلگیری دلبستگی به مکان تأثیر داشتهاند و دلبستگی مکانی هم در مشارکت، وفاداری، هویتبخشی مکان، پیوند اجتماعی و جذابیت در مکان سوم شهری (ائلگلی) بسیار مؤثر بوده است.
Human life in cities depends on various factors, since human beings are social beings, one of the needs of human life in the city is social interaction, which to meet this need requires spaces in the city, where third urban places are the best space. For social interactions through spatial attachment. Therefore, the present article examines the relationship between attachment to places and third urban places. The research method is descriptive-analytical and survey type. The sample size is 305 visitors from Tabriz Elgoli. Amos and SPSS software were used for the structural model of second-order factor analysis (SEM). The results show that in the final structural model, the relationship between spatial attachment and the third urban place (Elgoli), two dimensions of participation (attractiveness and self-expression) %81.6, spatial dependence and spatial identity %79.2 social bond Constitute. In total, attractiveness and social connection account for 80.1% of visitor loyalty. Based on this, it is concluded that the third urban places (Elgoli) have been effective in the formation of attachment to the place, spatial attachment has been very effective in participation, loyalty, identity of the place, social bond and attractiveness in the third urban place (Elgoli).
ملخص الجهاز:
تحليل دلبستگي به مکان و متغيرهاي وابسته به آن در مکان هاي سوم شهري (نمونۀ موردي: پارک ائل گلي تبريز) اسلام کرمي *- استاديار دانشکدٔە مهندسي معماري و شهرسازي ، دانشگاه صنعتي شاهرود، شاهرود، ايران مصطفي بصيري - استاديار گروه شهرسازي و معماري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ايلخچي، ايلخچي، ايران علي زينالي عظيم - استاديار گروه معماري و شهرسازي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز، تبريز، ايران پذيرش مقاله : ١٣٩٩/١١/٠٩ تأييد مقاله : ١٤٠٠/٠٣/٠١ چکيده زندگي انسان ها در شهرها وابسته به عوامل مختلفي است .
مطابق نتايج پژوهش ، در مدل ساختاري نهايي رابطۀ بين دلبستگي مکاني و مکان سوم شهري ائل گلي ، دو بعد مشارکت (جذابيت و خودبيانگري) ٨١/٦ درصد وابستگي مکاني و هويت مکاني ٧٩/٢ درصد پيوند اجتماعي را تشکيل مي دهند.
با اين رويکرد، مقالۀ حاضر اهميت دلبستگي به مکان را در تعيين هويت مشخص و معنابخشي به مکان در يک فضاي عمومي شهر ايراني (مکان هاي سوم ) تشريح ميکند؛ زيرا در طول تاريخ معاصر، سبک زندگي در جامعۀ ايران که از لحاظ فرهنگي و اجتماعي بسيار متکثر و متنوع شده و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، پيچيدگيهاي بيشتري به خود گرفته است .
با اين رويکرد، هدف پژوهش حاضر بررسي رابطۀ بين دلبستگي مکاني در شکل گيري مکان هاي سوم شهري است و ائل گلي تبريز به عنوان محدودٔە مطالعاتي انتخاب شده است .
Study of the Concept of Place and Attachment to it in Theatrical Spaces; Annual Conference on Research in Civil Engineering, Architecture, Urban Planning and Sustainable Environment; Non-governmental Organizations and Centers, Vira Capital of Ideas Managers Institute.