خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه و درمان ذهن- بدن بر نشانههای ADHD در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیشفعالی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون است. از بین کودکان 12-7 ساله که بر اساس ملاکهای DSM-5، تشخیص اختلال کاستی توجه- بیشفعالی گرفته بودند، 30 کودک به صورت در دسترس از مراکز مشاوره و روان درمانی تبریز در سال 1398 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش تقسیم شدند. پس از انتخاب نمونه و جایدهی تصادفی افراد در گروههای آزمایشی، آزمون IVA به عنوان پیشآزمون اجرا گردید و یکی از گروه ها، آموزش شناختی را دریافت کرده و گروه دیگر درمان ذهن- بدن را دریافت کرد. به منظور بررسی اثربخشی روشهای مداخله ای، پسآزمون (IVA) اجرا شده و دادههای به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-18 و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که دو روش آموزشی- درمانی اثرات متفاوت و معنیداری بر بهبود نشانههای ADHD دارند.
The aim of this study was to determine the effectiveness of Computerized Cognitive Training (CCT) and Mind- Body Therapy (MBT) on ADHD symptoms in children with attention deficit- hyperactivity disorder. The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design. 30 children were selected with aged 7-12 years who were diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder according to DSM-5 criteria from counseling and psychotherapy centers in Tabriz in 2019- 2020, and were randomly divided into experimental groups. IVA test was performed as a pre-test after sample selection and random placement of individuals in experimental groups. Each group received intervention methods separately and then performed a post-test (IVA) to evaluate the effectiveness of the intervention methods. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that the two educational-therapeutic methods have different and significant effects on the improvement of ADHD symptoms.
ملخص الجهاز:
از بـين کودکـان ٧-١٢ سـاله کـه بـر اسـاس ملاکهـاي ٥-DSM، تشخيص اختلال کاستي توجه - بيش فعالي گرفته بودند، ٣٠ کودک به صورت در دسترس از مراکـز مشاوره و روان درماني تبريز در سال ١٣٩٨ انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش تقسـيم شـدند پس از انتخاب نمونه و جايدهي تصادفي افراد در گروه هاي آزمايشي، آزمون IVA به عنوان پيش آزمون اجـر گرديد و يکي از گروه ها، آموزش شناختي را دريافت کرده و گروه ديگر درمان ذهن - بدن را دريافـت کـرد به منظور بررسي اثربخشي روش هاي مداخله اي، پس آزمون (IVA) اجرا شده و داده هاي به دست آمده مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفتند.
Antenson, Hoberd, Gramstad, Brubakk, & Skranes 2.
Froehlich, Lanphear, Epstein, Barbaresi, Katusic, & Kahn 6.
بنـابراين در پـژوهش حاضـر، بـه بررسـي اثربخشي معني دار و متفاوت دو روش مداخله اي آموزش شناختي مبتني بـر رايانـه و درمـان ذهـن - بدن بر نشانه هاي ADHD در کودکان مبتلا به اختلال کاستي توجه - بيش فعالي، پرداخته شد.
بحث و نتيجه گيري نتايج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش شناختي مبتني بر رايانه و درمان ذهـن - بـدن بـر نشانه هاي ADHD در کودکان مبتلا بـه اخـتلال کاسـتي توجـه - بيش فعـالي تـأثير متفـاوت و معني داري دارد.
Mindfulness-based cognitive behavioral therapy as an adjunct treatment of attention deficit hyperactivity disorder in young adults: a literature review.