خلاصة:
ارزیابی تامینکننده یکی از مهمترین و اساسیترین اقدامات در مدیریت خرید در یک زنجیره تامین میباشد و دلیل آن تاثیر کلیدی تامینکننده بر روی هزینه، کیفیت، به موقع رسیدن کالا و سطح خدمت ارائه شده در هنگام دریافت کالا میباشد. بنابراین ضرورتهای رقابتی مرتبط با کارایی هزینهها لزوم بهرهگیری مشترک از قابلیت جمعی را روشنتر کرده تا از این طریق خلق ارزشهای جدید برای مشتریان میسر شود. هدف تحقیق حاضر اولویتبندی شاخصهای تامینکنندگان قطعات صنعت خودروسازی میباشد. شاخصهای قیمت، کیفیت قطعات، تحویل به موقع، رضایت مشتری وخدمات پس از فروش جهت رتبهبندی پس از مصاحبه با کارشناسان صنعت خودروسازی شناسایی شدند. جامعه آماری مورد بررسی ۲۵ نفر از کارشناسان ارشد شرکت ساپکو میباشند که به دلیل محدود بودن کارشناسان از تمامی جامعه آماری استفاده شده است. تکنیک مورد استفاده جهت وزندهی به شاخصها و رتبهبندی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای فازی است. نتایج تحقیق حاضر میتواند به تدوین الگوی کاربردی، با شناسایی شاخصهای تاثیرگذار در انتخاب تامین کنندگان شرکت ایران خودرو در محیط رقابتی موجود، در اختیار کارشناسان و خبرگان قرار گیرد و آنها را در تصمیمسازی و تصمیمگیری هر چه بهتر یاری رساند.
ملخص الجهاز:
استراتژی، شبکه تأمین، منطق فازی، دیمتل فازی، فرآیند تحلیل شبکهای فازی 1- مقدمه در دو دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی قرن بیستم سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش میکردند تا با استانداردسازی و بهبود فرآیندهای داخلی محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند، در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز داشتن عملیات تولیدی منسجم و هماهنگ پیش نیاز دستیابی به خواستههای بازار و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتر است.
یکی از روشهای تصمیمگیری چند معیاره تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای (ANP)، است، اما با وجود کاربرد بسیار گسترده و موفق AHP در بسیاری از مسایل تصمیمگیری، همیشه یک انتقاد بر آن وارد است و آن ناتوانی این روش در مدیریت عدم قطعیت ناشی از انتساب اعداد صحیح به درک تصمیم گیران است.
اما در خصوص مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان و ارائه ی مدلی مدون جهت انتخاب شاخصهای تأمینکنندگان قطعهسازی در صنایع خودروسازی پژوهشهای اندکی صورت گرفته است.
سوال اصلی پژوهش حاضر این است که، اولویتبندی شاخصهای انتخاب تأمینکنندگان قطعات در شرکت ساپکو با روشهای تصمیمگیری چندمعیاره فازی چگونه است؟ هدف از انجام این پژوهش شناسایی شاخصهایی جهت انتخاب تأمینکنندگان قطعات ساپکو بر با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای فازی (FANP ) و رتبهبندی شاخصها و بررسی شدت ارتباطات میان شاخصها با تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) فازی (FDEMATEL) میباشد.
2-4- نظامهای مورد نیاز برای نگهداری تأمینکنندگان در مدیریت زنجیره تأمین جذب و انتخاب تأمین کنندگان کار دشواری نیست بلکه نگهداری و پایداری ارائه خدمات تأمین کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است.