خلاصة:
مقدمه و زمینه: سرمایۀ اجتماعی سازه یا مفهومی پیچیده و چند بعدی است و به پدیده ای دلالت دارد که منبع اصلیِ زایش آن، حوزۀ تعاملات اجتماعی است. سرمایۀ اجتماعی را میتوان بعنوان منابعی در نظر گرفت که در نتیجۀ روابط اجتماعی در گذشته ایجاد شده و در زمان حال، کنش جمعی را تسهیل مینمایند. ما در این پژوهش به دنبال توصیفِ وضعیتِ سرمایۀ اجتماعی با تکیه بر چهار مؤلفۀ اصلی تشکیل دهندۀ آن یعنی اعتماد اجتماعی، شبکۀ روابط اجتماعی، مشارکت اجتماعی و هنجارهای اجتماعی در کشور ایران در سال 1393 هستیم.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات کمی - توصیفی میباشد که از طریق پیمایش و با ابزار پرسشنامه و در قالب یک مطالعۀ مقطعی در آذر و دیماه سال 1393 صورت پذیرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل افراد 15 سال و بالاتر ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور ایران میباشد. در این پژوهش، با روش نمونه گیری تصادفیِ سیستماتیک و خوشه ای، تعداد 37 هزار و 200 نفر بعنوان حجم نمونه از سراسر ایران انتخاب گردیدند.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که مردم ایران به افراد و گروههای نزدیکتر، اعتماد بیشتری دارند، در فعالیتهای جمعی آنها بیشتر مشارکت میکنند و در صورت لزوم، حمایت اجتماعی بیشتری از ایشان بعمل میآورند.
نتیجه گیری: از این مطالعه میتوان چنین نتیجه گرفت که وضعیت سرمایۀ اجتماعی درون گروهی و برون گروهی در ایران متفاوت است و مردم دارای سرمایۀ اجتماعی درون گروهی بیشتری میباشند.
Background: Social capital is a complex and multi-dimensional construct and concept, and it implies to a phenomenon that the main source of its creation is the sphere of social interaction. Social capital can be considered as the sources that has been created as a result of social relationships in the past, and at the present time, it facilitates collective action. In this study, we seek to describe the status of social capital, based on the four main constituent components: social trust, social relations network, social participation and social norms in Iran, in 2014-2015 (1393).
Method: This research is a quantitative-descriptive study that was conducted through survey and questionnaire tools in a cross-sectional study in December 2014 and January 2015 (Azar and Dey 1393). The population of the study includes people aged 15 years and older living in urban and rural areas of Iran. In this research, by systematic random sampling and cluster sampling, 37,200 people were selected as sample from all over Iran.
findings: The findings showed that the people of Iran have more trusting to the individuals and groups closest to themselves; are more participation in the collective activities of these groups; and if needed, they provide more social support to these people.
Conclusion: We can conclude from this study that the status of bonding social capital (within a group) and bridging social capital (between groups) in Iran is different and people have more bonding social capital than bridging social capital.