خلاصة:
ارزیابی اثرات زیست محیطی می تواند به عنوان ابزار برنامه ریزی در دست مدیران برای توسعه پایدار عمل کند. این مقاله توضیح می دهد که ارزیابی اثرات زیست محیطی با افزایش سواد مدنی شهروندان، روند توسعه پایدار را تسریع می کند. ارزیابی اثرات زیستمحیطی، شناخت مردم را نسبت به محیط زیست و فعالیت های توسعه ای افزایش می دهد، حساسیت آنها را نسبت به تغییرات محیط پیرامونی شان بیشتر می کند و امکاناتی را برای مشارکت در انتخاب مسیر توسعه منطقه و محل زندگی در اختیار مردم منطقه قرار می دهد و با رویکردی دیگر، به افزایش سواد مدنی مخاطبان می انجامد. توسعه پایدار فرایند تغییر در استفاده از منابع، هدایت سرمایهگذاری ها، سمت گیری توسعه فناوری است، به طوری که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. دستیابی به این شکل از توسعه نیازمند همکاری و هم فکری افراد بشر و شهروندان هر منطقه با یکدیگر و با دولت است. از این رو، ارزیابی اثرات زیستمحیطی به مثابه ابزاری برای توسعه پایدار و افزایش سواد مدنی محسوب می شود. با توجه به اینکه سواد مدنی در ارتباط نزدیک با ترویج علم قرار دارد، این مقاله بحثی نظری برای معرفی، ترویج و بسط آگاهی علمی در این باره است.
EIA can be used as a tool for managers in planning for sustainable development. This article illustrates it may promote sustainable development by increasing in civil education. EIA could increase knowledge of people about the environment and development activities, could raise their sensitivity to changes in their environment, and afford Facilities to participate in the selection of regional development and local area, and in another approach, it ultimate to exalting in public civic literacy. Sustainable development is the process of change in the ways of how to use resources, direct investments, orient technological development in compatible with present and future needs. Achieving this form of development will require corporation and consultation
ملخص الجهاز:
ارزيابي اثرات زيست محيطي ، شناخت مردم را نسبت به محيط زيست و فعاليت هاي توسعه اي افزايش مي دهد، حساسيت آنها را نسبت به تغييرات محيط پيراموني شان بيشتر مي کند و امکاناتي را براي مشارکت در انتخاب مسير توسعه منطقه و محل زندگي در اختيار مردم منطقه قرار مي دهد و با رويکردي ديگر، به افزايش سواد مدني مخاطبان مي انجامد.
کليد واژه ها: ارزيابي اثرات زيست محيطي ، سواد مدني ، سواد شهروندي ، توسعه پايدار، علم و فناوري مقدمه سواد مدني ، مفهومي کلي است که همه تلاش هاي انجام شده براي افزايش مشارکت عموم در توليد و کاربرد دانش علمي را دربرمي گيرد.
Environmental Impact Assessment سواد مدني : علم در خدمت شهروندي علم و فناوري هم روش هاي توليد و هم محصولات ساخته شده را متأثر مي سازند.
ارزيابي اثرات زيست محيطي فرصتي براي افزايش سواد علمي مدني مباحث و جدال هاي زيادي در مورد مشارکت دادن عموم در علم وجود داشته و دارد اما نکته مشترک در اين مباحثه ها قايل بودن به ارزش اين نوع دانش در مديريت ريسک يا کنترل خطرهايي است که علم براي محيط زيست و جامعه انساني دارد.
اين تعاريف نشان مي دهند که يکي از ويژگي هاي ارزيابي اثرات زيست محيطي ، ترويج شفافيت و مشارکت همگاني در تصميم گيري در مورد موضوع هاي مرتبط با توسعه است که در ارتباط تنگاتنگ با علم و فناوري هستند.
اما از سوي ديگر نشان مي دهد که استفاده از اين ابزار براي توسعه پايدار نيازمند آموزش روش هاي ارتباطي کارآمد به متخصصان است تا با سهولت و کارايي بيشتري بتوانند مشارکت مردم در فرايند ارزيابي اثرات زيست محيطي پروژه ها و طرح هاي عمراني را جلب کنند.